۱۳۹۵ مهر ۱۹, دوشنبه

عام (1)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
  
·        عام به وجه مشترک اوبژکتیو (عینی) گروهی از اشیاء، خواص، روابط و روندهای منفرد واقعی و اوبژکتیو (عینی)  و یا تصاویر سوبژکتیو آنها اطلاق می شود.

1
·        مثلا وجه مشترک کلیه کارگران این است که آنها فاقد مالکیت بر وسایل تولید اند و از این رو، ناچار به فروش نیروی کار خود به صاحبان وسایل تولید اند.

2
·        این وجه مشترک همه کارگرها یک عام است که کارگران منفرد را به کارگر ـ بالاعم ـ بدل می سازد.

3
·        خصلت عام از گروهی از اشیاء، خواص و غیره نشئت می گیرد که در عین حال شالوده عینی لازم برای ساختن مفهوم متناسب را تشکیل می دهند.

4
·        این امر محدود به اشیاء مادی نمی شود.

1
عام
در علم ریاضی

·        عام به زبان علم ریاضی به عنصر ثابتی اطلاق می شود که در گذار از یک سیستم به سیستم دیگر، از یک فرد به فرد دیگر بدون تغییر می ماند.

2
عام
در فلسفه

·        در تاریخ فلسفه مقوله عام و رابطه آن با منفرد و خاص همواره مطرح بوده است.
·        مقوله عام وقتی مطرح شد که انسان ها در صدد توضیح جهان در کلیت آن برآمدند و به توضیح پیدایش و وجود اشیاء مشخص، منفرد و محسوس بر اساس اصول عام پرداختند.
·        از این رو، این مقوله همان قدر قدیمی است که خود فلسفه:

الف
عام در فلسفه طبیعت ایونی

1
·        طبیعتفلسفه در یونان باستان جوهر ازلی واقعی را به عنوان اصل عام قلمداد می کرد و بر آن بود که بقیه اشیاء منفرد و محسوس از آن نشئت می گیرند وسرانجام به آن برخواهند گشت.

2

تالسِ میلتوسی (624 ـ 546 ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
دولتمدار
ریاضی دان
ستاره شناس
مهندس
مؤسس فلسفه و علم بطور کلی، بنظر ارسطو
تالس و همگنانش را
فلاسفه ماقبل سقراطی
 می نامند.  

·        تالس بر آن بود که جوهر ازلی واقعی به عنوان اصل عام، آب است.

3

آناکسی منس (585 ـ 528 ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از طبیعتفلاسفه یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را
فلاسفه ماقبل سقراطی
می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس
مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی)
محسوب می شوند.   

·        آناکسی منس جوهر ازلی واقعی به عنوان اصل عام را هوا می نامید.

4

هراکلیت (550 ـ 480 ق. م.) 
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا
عقل و جهل

·        هراکلیت  جوهر ازلی واقعی به عنوان اصل عام را آتش می پنداشت.

5
·        آنها همه یک شئی محسوس و مشخص یعنی منفرد را در جامه عام مطرح می کردند و بر آن بودند که آن شئی هم به صورت منفرد با کیفیتی معین وجود دارد و هم به صورت عام که در برگیرنده کلیه اشیاء و موجودات است.

6
·        آنها ـ به عبارت دیگر ـ منفرد وعام را در وحدت با هم می دیدند.

7

اناکسی مندر ملطی (610 ـ 547 ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی منس
 نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به
 روشنگری ایونی
 و یا
طبیعت فلسفه ملطی
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی


جهانتصویر آناکسی مندر

·        آناکسی مندر، اپیرون را جایگزین جوهر ازلی مشخص و محسوس کرد.

8
·        او بر آن بود که اپیرون، جوهری نامعین، نا محدود و بدون کیفیت است و اصل عام کلیه اشیاء را تشکیل می دهد.

9
·        اگرچه عام در تصور طرفداران طبیعتفلسفه ایونی به مثابه جوهر مستقلی عرضه می شود، ولی در این مکتب فکری، اندیشه تبدیل متقابل عام به منفرد و منفرد به عام ارجمند و ارزنده است.

10
·        فلسفه ماتریالیستی جهان باستان، عام را در جوهرازلی مادی سراغ می گیرد و فلسفه ایدئالیستی جهان باستان، در جوهرازلی روحی.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر