۱۳۹۵ آبان ۳, دوشنبه

عرفان (4)


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین   
برگردان
شین میم شین  

22

پلوتین و یا فلوطین (205 ـ 270 ق. م.)
مؤسس نئوافلاطونیسم
اهل مصر

·        در فلسفه یونان باستان می توان عناصر عرفان را ـ قبل از همه ـ در نئوافلاطونیسم و در آثار پلوتین و پروکلوس  باز یافت که با ترکیبی از آموزش های سری ارفئوس، پوتاگوراس و افلاطون، عرفان خاص خود را بوجود می آورد.

23
·        علاوه بر آن می توان در گنوسیس (خداشناسی جهان باستان) نیز خطوط مشخص عرفانی را سراغ گرفت.      

24

دیونی سیوس آرئوپاگیتا (حدود 500 میلادی)
دیونی سیوس کذائی
اسم مستعار نویسنده ناشناس کتب بیشماری
در حوالی سال های 500 میلادی
 که نام تئولوگی (فقیهی)  از یونان را برای خود برگزیده است.
مؤسس مفهوم «تئولوژی منفی»

·        دیونی سیوس آرئوپاگیتا تحت تأثیر نظریات نئوافلاطونیستی و گنوستی به اثبات تئولوژیکی ـ مسیحی عرفان مبادرت می ورزد و بویژه در تئولوژی منفی خود، با تعبیری افلاطونی ـ پانته ئیستی به این نتیجه می رسد که می توان در خلسه ای عرفانی به فرا گذشتن از فانی محدود و پیوستن به باقی بیکران (خدا) نایل آمد.

25

·        عرفان ارئوپاگیتی تأثیر زیادی بر عرفای قرون وسطی از جمله برنهارد فون کلرویو، هوگو فون بلانکن بورگ ـ رئیس مکتب معبد سن ویکتور پاریس ـ و طرفداران این فرقه می گذارد، که همراه با کلرویو مهمترین نمایندگان عرفان در قرن 12 میلادی بشمار می روند.

26
·        آنها تصورات عرفانی را بکمک روش های اسکولاستیک تجزیه و تحلیل می کنند.
·        به تکمیل و بازسازی سیستماتیک آیین عرفانی خود می پردازند.
·        به تدوین تئولوژی عرفانی و یا عرفان تئولوژیکی نایل می آیند و به تشریح مراحل متد عرفانی مبادرت می ورزند.

27

مایستر اکهارت (1260 ـ 1328) 
عارف آلمانی
فیلسوف
تئولوگ قرون وسطی واپسین

·        مایستر اکهارت سرشناس ترین عارف آلمانی بعد از هوگو فون بلانکن بورگ بود.

28
·        او مؤسس زبان عارفانه آلمانی و مؤلف چندین کتاب عرفانی به زبان آلمانی بوده است و مفاهیم بیشماری از قبیل خرد، حالت روحی، فهم، دلیل و غیره از او به یادگار مانده و وارد فرهنگ لغات فلسفی و زبان آلمانی شده اند.

29
·        اکهارت به سبب نظریات پانته ئیستی اش و به جرم داشتن گرایشات و نظرات انتقادی ـ  اجتماعی به اتهام کفر و الحاد مورد محاکمه قرار گرفته و دو سال پس از مرگش 28 تز از تئوری او مورد لعن و نفرین کلیسا قرار گرفته اند.

30
·        عرفان در آلمان، بعد از رفرماسیون دو باره رونق گرفت.

31

یاکوب بومه (1575 ـ 1624)
عارف
 فیلسوف
تئوسوف (فقیه ـ فیلسوف)  آلمانی
هگل او را «اولین فیلسوف آلمانی» می نامد.
در کانون تفکر او نکات زیر قرار داشنه اند:
یکسان انگاشتن طبیعت و خدا
تضاد بمثابه گشتاور ضرور در همه پدیده های واقعیت عینی
اهمیت قوه معرفتی دل و جسم و روح
(اصل زنانه)
لیاقت انسان به آزادی

·        یاکوب بومه در سال های پایانی عمرش عرفان رومانتیک بادر  و شلینگ پیر را تحت تأثیر خود قرار داد.

32
·        در آیین پروتستانی آلمان، گرایشات نیرومند عرفانی تحت عنوان پیه تیسم و «انجمن اخوان» وجود داشته است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر