۱۳۹۵ مهر ۲۵, یکشنبه

عام (7)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

21
عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی

1
·        از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عام به طور واقعی و عینی وجود دارد، ولی نه بطور گسیخته، مجزا و مستقل از منفرد، بلکه در منفرد و با منفرد.

2
·        عام تمامت منفرد را منعکس نمی کند.

3
·        عام نه کلیت تنوع و تلون منفرد ها را، بلکه فقط خواص و روابط مشترک آنها را شامل می شود.

4
·        به قول لنین، «هر عامی، بخشی، جنبه ای، جهتی از منفرد و یا ماهیت آن است.
·        هر عامی، فقط بطور تقریبی کلیت منفرد را شامل می شود.
·        هرمنفردی بطور ناتمام وارد خطه عام می گردد.»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 38، ص 340)

5
·        عام در رابطه دیالک تیکی تضادآمیزی با منفرد و خاص قرار دارد.

6
·        عام فقط در منفرد وجود دارد، ولی هرمنفردی نیز در عین حال عامی است:
·        به قول لنین، «هر منفردی به نحوی از انحاء عام نیزاست»
·        (ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد 38، ص 340)

7
·        خاص واسطه دیالک تیکی میان منفرد و عام است

8
·        خاص، در مقابل عام، منفرد است و در مقابل منفرد، عام است.

9
·        دیالک تیک عام (خاص) و منفرد، حاوی نوعی هیرارشی (سلسله مراتب) است:
·        آنچه در قیاس با امر مشخصی عام است، می تواند در قیاس با امر مشخص دیگری منفرد باشد.
·        مثلا حیات در مقابل گیاه و جانور یک عام است، ولی در مقابل ماده، منفرد است.

10
·        درک ماتریالیسم دیالک تیکی از رابطه منفرد و عام ماهیتا بر مونیسم مادی بنا شده است.

·        مراجعه کنید به مونیسم (یکتائیت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

11
·        جهان تمامی فرم های ساختاری، حرکتی و تکاملی منفرد ماده لایتناهی و متنوع است.
·        اما این فرم های مادی به عنوان منفرد حاوی خواص و خصایص مشترک متفاوتی اند که تعلق آنها را به طبقات و گروه های معینی از اشیاء تعیین می کنند و عامیت آنها را امکان پذیر می سازند.

12
·        البته عامیت هر گروهی از اشیاء فقط در خصایص و خواص مشترک فی مابین نیست، بلکه علاوه بر آن در روابط جدید موجود میان آنها نیز نهفته است.
·        مثلا یک نوع بیولوژیکی در مقابل افراد منفرد آن نوع، عام محسوب می شود.
·        نوع اما فقط جمع ریاضی افراد مربوطه و یا خواص مشترک فی ما بین نیست، بلکه براساس روابط جدید میان افراد نوع  و میان نوع مزبور و انواع دیگر مشخص می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر