۱۳۹۵ مهر ۲۴, شنبه

عام (6)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان 
شین میم شین

19

عام
در فلسفه مارکسیستی

·        تنها در فلسفه مارکسیستی بود که امکان آن پدید آمد تا اندیشه های  نبوغ آمیز هگل راجع به پیوند منفرد و خاص و عام بر شالوده ای ماترالیستی نفی و بطور مثبت بارآور شوند. 

20
عام
 در فلسفه بورژوائی معاصر

·        درفلسفه بورژوائی معاصر برداشتی از رئالیسم و نومینالیسم عرضه می شود که در نتایج نهائی اش حتی عقب مانده تر از نظریات ارسطو است.  
·        درفلسفه بورژوائی معاصر برداشتی از رئالیسم و نومینالیسم عرضه می شود که معارف ماقبل مارکسیستی و بویژه مارکسیستی موجود راجع به منفرد، خاص و عام را دور می اندازد و از این رو، بلحاظ فلسفی ـ تاریخی ارتجاعی است.

الف
عام
در گرایشات نئورئالیستی برتراند راسل


برتراند راسل (1872 ـ 1970)
فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی
 موسوم به «اصول ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)

1
·        گرایشات نئو رئالیستی را می توان در نظریات آغازین برتراند راسل مشاهده کرد.

2
·        به نظر او اطمینان به صحت شناخت بشری را نه با اتکا بر تجارب، بلکه در پرتو دانش عمومی و شناخت یونیورسال ها (عام ها)  که برای اثبات آنها دلیلی لازم نیست، می توان بدست آورد.

3
·        یونیورسال ها به نظر برتراند راسل در فرم کیفیت ها و روابط در جوار منفردها و در خارج از زمان و مکان برای خود وجود مستقلی دارند.

4
·        بعدها برتراند راسل تئوری مبتنی بر وجود مستقل یونیورسال ها را کنار گذاشت، ولی کماکان هرگونه شناخت بشری را غیرمطمئن، تردیدآمیز و مسأله زا قلمداد نمود.

ب
عام
در نئورئالیسم آزاد وایت هد و سانتایانا


الفرد نورث وایتهد (1861 ـ 1947)
فیلسوف، ریاضی دان انگلیسی
مؤلف روند و رئالیته (1929)

·        نئو رئالیسم آزاد که از سوی وایت هد و سانتایانا مطرح شده، حاوی گرایشات افلاطونی است.

پ
عام
در نئو پوزیتیویسم 

1
·        نئوپوزیتیویسم و بویژه فلسفه بورژوائی سمانتیک حاوی گرایشات نومینالیستی اند.

·        مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئو پوزیتیویسم، نومینالیسم، رئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        نئوپوزیتیویسم در عام تنها فونکسیون احکام را برسمیت می شناسد، احکامی که حاوی متغیرهای آزادند.

3
·        از دیدگاه نئوپوزیتیویسم ـ به عنوان مثال ـ عامی بنام قرمز وجود ندارد، آنچه وجود دارد، عبارت از حکم «ایکس قرمزاست.»

4
·        البته بدین طریق نمی توان وجود عام را انکار کرد.
·        زیرا برای ساختن حکم «ایکس قرمز است»، مفهوم قرمز پیش شرط لازم و ضرور خواهد بود.

5
·        یعنی بدون مفهوم قرمز نمی توان حکم یاد شده را سرهم بندی کرد و تحویل مردم داد.

ت
عام
در فلسفه بورژوائی سمانتیک

1
·        فلسفه بورژوائی سمانتیک، وجود مفاهیم عام انتزاعی از قبیل سرمایه، سرمایه داری، بیکاری، ارزش، ملت، دموکراسی و کمونیسم را منکر می شود.

2
·        از دیدگاه فلسفه بورژوائی سمانتیک، در واقعیت عینی تنها اشیاء منفرد وجود دارند و هیچ یک از اشیاء منفرد انطباقی با مفاهیم عام انتزاعی ندارد.

3
·        از این رو می توان گفت که مفاهیم عام انتزاعی کلمات توخالی و فاقد معنی اند و لذا باید آنها را ریشه کن کرد و زبان را از شرشان خلاص نمود.
·        (به قول سنت چیس)

4
·        نتیجه سیاسی این نظریات ارتجاعی روشن است.

ث
عام
در اتیک (اخلاق)  

·        موضعگیری نومینالیستی در علم اخلاق (اتیک) به انکار قواعد و هنجارهای عام اخلاقی منجر می شود و آب به آسیاب  رلاتیویسم اخلاقی است.

·        مراجعه کنید به رلاتیویسم، اتیک، اخلاق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر