۱۳۹۵ مهر ۱۹, دوشنبه

هماندیشی با مریم (66)


میم نون
  
علل و دلایل تشکیل دیالک تیک تجلیل و تحقیر
در جامعه بشری
  
مریم
دلایل خر قلمداد کردن آذری ها:   

١
اغلب آذری  ها
زحمت كش و پركار هستند،
از بهترين نيروهاى مولده در جامعه ايرانى هستند

آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.
در اين جامعه دروغزده
صداقت را حمل بر حماقت مى كنند.
 در حاليكه صداقت در روابط انسانى
خبر از هوش بالاى فرد مى دهد.
( اين خود جاى بحث دارد كه در اين مقال نمى گنجد.)

·        ما موضع نظری مریم را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم: 

1
دلایل خر قلمداد کردن اذری ها:   
اغلب آذری  ها
زحمت كش و پركار هستند،
از بهترين نيروهاى مولده در جامعه ايرانى هستند

·        ایراد این ادعای مریم این است که ادعا ست.
·        ادعا اما فقط به شرطی اعتبار کسب می کند که مبتنی بر دلیل منطقی و تجربی باشد.
·        یعنی به حکم استحاله یابد.

·        معلوم نیست که مریم بر اساس کدام دلیل و مدرک به این نتیجه رسیده که آذری ها زحمتکش تر، پرکارتر و بلحاظ کاری، کیفیت مندتر از مثلا اصفهانی ها، مسجد سلیمانی ها و غیره اند.

2

·        مقایسه به مثابه متد و اسلوب شناخت، بهتر از هیچ است و گاهی معتبر است، ولی متد و اسلوب مطمئنی نیست.
·        چنین مقایسه ای ـ در بهترین حالت ـ سوبژکتیو (ذهنی، دلبخواهی، مصلحتی، منفعتی، بسته به میل شخصی و غیره) می ماند.

3
دلایل خر قلمداد کردن اذری ها:   
اغلب آذری  ها
زحمت كش و پركار هستند،
از بهترين نيروهاى مولده در جامعه ايرانى هستند

·        ثالثا خر قلمداد کردن کسی ـ درست بر خلاف ادعای مریم ـ می تواند نه حاکی از «بهترین نیروی مولده بودن»، بلکه حاکی از کمبود کیفیت در کار مولد باشد.
·        کسی که زحمت مکانیکی می کشد و به دلیل نداشتن توان تفکر و خلاقیت و ابتکار عمل، کرد و کارش بلحاظ کیفی نازل تر است، می تواند از دید ناظر منتقد و روشنگر به مثابه کار خرکی تصور و تصویر شود.

·        شاید یکی از دلایل تحقیر آذری ها هم همین بوده باشد:
·        کند اندیشی
·        کیفیت نازل در کار، علیرغم کمیت عالی در آن.
·        جان کندن و عرق ریختن با برآیند اندک و بخور ـ نمیر.

4
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        صداقت چیست؟

·        صداقت مشخصا به چه معنی است؟

·        ضمنا چگونه می توان ادعا کرد که لر ها و یا بلوچ ها فاقد این صداقت نسبی آذری ها هستند؟

·        صداقت به معانی متنوع و متفاوت به کار می رود:

5
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        معنی حقیقی (فلسفی) صداقت، حقیقت پرستی است.
·        بنا بر این تعریف از صداقت، پیش شرط صداقت (حقیقت پرستی) شناخت حقیقت است و پیش شرط شناخت حقیقت، کل اندیشی (فلسفی اندیشی) است.

·        چون حقیقت چیزها و احکام و دعاوی و نظرات در کلیت آنها  ست و نه در جزئیت آنها، نه در جزئیات آنها.

·        چیستائی «آب» در کلیت آن است و نه در مایع بودن آن.
·        چیستائی «آب ماه حیات است» (حکم، اندیشه) در کلیت آب است و نه در سیراب سازی آن.

6
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        بنابرین، نمی توان آذری ها را پیشاهنگ صداقت به این معنا جا زد.
·        همه اقوام و ملل ایران، افراد حقیقت پرست داشته اند که عمدتا طرفدار توده بوده اند.
·        یعنی ماهیتا توده ای بوده اند.

·        چون حقیقت پرستی با توده گرائی همیشه توأم است.
·        چون منافع توده زحمت با حقیقت عینی در تضاد نیست.
·        چون توده هیچ نفعی در فرمانفرمائی باطل و دروغ ندارد.
·        چون فرمانفرمایی حقیقت عینی فقط می تواند فرمانفرمائی توده زحمت باشد.

·        هرگز و به هیچ ترفندی نمی توان هم توده ستیز و هم حقیقت پرست بود.
·        توده پرستی به همین دلیل باید توأم با حقیقت پرستی باشد.

·        درست به همین دلیل، حزب توده باید حزبی فلسفی باشد و هر توده ای، فیلسوفی.
·        طویله نمی تواند اسم خود را حزب توده بگذارد و خر نمی تواند خود را توده ای جا بزند.

7
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        منظور مریم و اکثریت قریب به اتفاق مردم از صداقت، ساده لوحی است.

·        علل و دلایل ساده لوحی اعضای جامعه اما از چه قرار اند؟

8
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        علت اقتصادی ساده لوحی (صداقت کذائی) سطح نازل توسعه نیروهای مولده است.
·        نحوه و طرز و طریق تولید مایحتاج زندگی، تعیین کننده نحوه تفکر و سطح فکری مولد است.

·        به همین دلیل پرولتر (کارگر صنعتی)  ژرف اندیش تر از عمله و دهقان است و شهرنشین، ژرف اندیش تر از روستانشین.

·        دلیل این تفاوت فکری (دلیل میزان ساده لوحی و یا میزان صداقت به قول عوام الناس) نحوه تولید و یا طرز تهیه مایحتاج زندگی است.
·        ریشه اقتصادی تحقیر واژه گشتن دهاتی و در متروپل های سرمایه داری، دهقان (باوئر) همین است.

9
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        ریشه معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) صداقت به معنی ساده لوحی که ـ در تحلیل نهائی ـ ناشی از طرز تولید مایحتاج زندگی و طرز زندگی است، محرومیت ویا برخورداری از نعمات فکری، فرهنگی و هنری و غیره است.
·        در روستا ـ حتی در متروپول های امپریالیستی ـ امکانات آموزشی، پرورشی، فکری، فرهنگی، هنری و هماندیشی (کومونیکاسیون) بمراتب کمتر از شهرها ست.
·        به همین دلیل، همچنان و هنوز روستائیان ـ حتی در متروپول های امپریالیستی ـ ساده لوح تر و «صادق» تر از شهرنشینان اند.

10
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        ساده لوحی به لحاظ معرفتی ـ نظری اما چیزی جز خریت نیست.
·        یکی از دلایل تحقیر واژه «ترک خر» احتمالا همین بوده است.
·        چون اقتصاد آذربایجان عمدتا مبتنی بر کشاورزی و دامپروری بوده است.

·        تحقیر واژه «ترک خر» اما نه ساده واژه، بلکه مرکب واژه است:
·        در این تحقیر واژه، تعلق ملی (ترکیت) مذموم و شرم انگیز قلمداد می شود.
·        ترکیت اما کمترین ربطی به آذریت ندارد.

11
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        ترک ها تبارشان به اقوام مغول می رسد.
·        خیلی از ترک های ترکیه هم بدان اعتراف می کنند و فخر می فروشند.
·        تبار آذری ها احتمالا به مادها می رسد و نه به مغول ها.

·        پژوهش هائی در این زمینه توسط محققین شوروی صورت گرفته که ترجمه و منتشر شده اند.
·        سیر و سرگذشت زبان سکنه آذربایجان احتمالا مسئله ی بکلی  دیگری است.
·        احمد کسروی در این زمینه پژوهش های ارزشمندی انجام داده که باید بررسی شوند.

12
آذری  ها
اغلب از صداقت نسبى بالايى در جامعه ايران برخوردارند.

·        تحقیر واژه «ترک خر» اصلا و اصولا به آذری ها مربوط نمی شود:
·        تحقیر واژه «ترک خر» به معنی تحقیر ترک ها و خر ها ست و نه به معنی تحقیر آذری ها.
·        فرق هم نمی کند، زباله هائی که همنوعان خود را به دلایل تعلقات ملی تحقیر می کنند، شعور کافی برای درک آن داشته باشند و یا نداشته باشند.

13
·        اتفاقا جوکی هم میان فارسی زبانان رواج دارد که حاکی از همین حقیقت امر است:
·        به عمله ای از آذربایجان به طعنه گفته می شود:
·        «ترک خر»

·        او هم در واکنش به این توهین، می گوید:
·        «ترک خر خودتی.»

·        فارسی زبانان بی فرهنگ، ولی منظور او را در نمی یابند.
·        به همین دلیل در نشست های خود بکرات بر زبان می آورند.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    چیستائی «آب مایه حیات است» (حکم، اندیشه) در کلیت آب است و نه در سیراب سازی آن.

    پاسخحذف