۱۳۹۵ مهر ۲۸, چهارشنبه

عدالت (1)


پروفسور دکتر یورگن اشمولاک
برگردان
شین میم شین
  
1
·        عدالت به اصل اخلاقی و حقوقی اطلاق می شود که قبل از همه حاکی از خواست توده های مردم در زمینه فراهم آمدن شرایط و امکانات اجتماعی اصولا مساوی برای توسعه آزاد و همه جانبه شخصیت کلیه انسان های زحمتکش و برای عمل خلاقانه آنها در همبود انسان های برابرحقوق و برخوردار از شانس مساوی برای اشتغال است.

2
·        عدالت به معانی زیر بکار می رود:

الف

·        به معنی وجود حقوق انسانی برای همه اعضای همبود.

ب 

·        به معنی وجود تکالیف مساوی برای همه اعضای همبود.

پ

·        به معنی احترام به شرف و عزت شخصی هر فرد بوسیله جامعه.

ت

·        به معنی حمایت و دستگیری از کلیه اعضای جامعه.

3
·        ایده ئولوژی بورژوائی اصل عدالت را از شرایط اجتماعی مشخص مجزا می سازد و اغلب به معنای یک ایدئال غیرتاریخی و انسانی ـ عمومی تفسیر می کند.

4
·         ایده ئولوژی بورژوائی بنام «عدالت» می خواهد که هر طبقه ای، هر کاستی و هر فردی «وظیفه خود» را انجام دهد.

5
·        اشاعه این و یا آن شعار (مثلا شعار «رفاه عمومی»، «دولت رفاه دموکراتیک»، «نظام اجتماعی آزاد و عادلانه») از سوی دستگاه های تبلیغاتی امپریالیستی هاله ای از وجود مناسبات و اوضاع اجتماعی عادلانه را تحت شرایط سرمایه داری انحصاری ـ دولتی در اذهان مردم پدید می آورد و بدین طریق بر مناسبات مالکیت و قدرت امپریالیستی، یعنی بر بنیان کلیه بی عدالتی های اجتماعی در جامعه سرمایه داری انحصاری سرپوش نهاده می شود و زحمتکشان بلحاظ سیاسی و اخلاقی گمراه و سردر گم می شوند.

6
·        عدالت اجتماعی ئی که زحمتکشان ـ قبل از همه ـ در عرصه روابط اقتصادی، سیاسی ـ حقوقی و میان انسانی طلب می کنند، بخش ماهوی مبارزه آنها بر ضد سیستم حاکمه انحصاری ـ دولتی را تشکیل می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر