۱۳۹۵ مهر ۲۳, جمعه

عام (5)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

16
عام
در مکتب کانت


ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان
«نقد خرد محض»
 نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
 به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)  
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه

·        کانت به رابطه ناگزیر میان منفرد و عام پافشاری می کند و اعلام می دارد که نظر (منفرد) بدون مفاهیم (عام) کور است و مفاهیم بدون نظر توخالی اند.

1
·        اما علیرغم آن، نطفه دیالک تیکی راه حل کانت ـ ماهیتا ـ غیردیالک تیکی می ماند.

2
·        او میان عام تجربی که محصول تجرید (انتزاع) از منفردهای محسوس است و عام واقعی که گویا مستقل از هرگونه تجربه بشری است، فرق می گذارد. 

3
·        عام واقعی بنظر کانت، نه درجهان محسوس پدیده ها و اشیاء منفرد بلکه به صورت مفاهیم سوبژکتیو (مقوله ها) قبل از هرگونه دانش (و تجربه) وجود داشته و شرایط لازم برای کلیه تجارب و دانش های (معارف، شناخت) ممکنه را بوجود می آورد.

4
·        اگر نظر کانت را از صراحت بگذرانیم به این نتیجه خواهیم رسید که منفرد و عام مجزا از یکدیگر وجود دارند، یکی در جهان اوبژکتیو (عینی) اشیاء منفرد و محسوس و قابل ادراک برای حواس و دیگری در جهان سوبژکتیو (ذهنی).

17
عام
 در مکتب هگل


گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831) 
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
طبیعتفلسفه
روح سوبژکتیو
روح اوبژکتیو (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
تاریخفلسفه
آثار مربوط به سیاست روز
هنر فلسفه
مذهبفلسفه
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی
  
1
·        هگل نظریه مبتنی بر ایدئالیسم ذهنی و ماهیتا غیردیالک تیکی کانت را رد می کند و از موضع ایدئالیسم عینی به مطلق کردن عام دست می زند و دیالک تیک منفرد و خاص و عام را به جهان مفاهیم منتقل می کند.

2
·        بنظر هگل، عام به مثابه تجلی «ایده مطلق» بر کلیه منفردها تقدم دارد و دلیل وجودی و جوهر منفردها را تشکیل می دهد.

3
·        عام به مثابه جوهر نه تنها یک عام انتزاعی (مجرد) است، بلکه عامی است که منفرد و خاص را در بطن خود دارد و زاینده آندو است.

4
·        مفهوم، وحدت سه ممان (گشتاور) منفرد و خاص و عام است که در رابطه متقابل قرار دارند و به یکدیگر بدل می شوند.

18
عام
در مکتب فویرباخ


·        فویرباخ مطلق کردن عام از موضع ایدئالیسم عینی بوسیله هگل را قاطعانه رد می کند و وجود عینی منفرد را مورد تأکید قرار می دهد، ولی ـ به خطا ـ منفرد را به عنوان ماهیت اشیاء مادی قلمداد می کند و عام را به درجه مسندی (صفتی) یعنی به درجه یک خاصیت خارجی منفرد اشیاء تنزل می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر