پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
بخش ششم
ماتریالیسم و علوم طبیعی در قرن ۱۹
ادامه
۲۹
فردیناند لاسال (۱۸۲۵ ـ ۱۸۶۴)
نویسنده و
سیاستمدار و رهبر جنبش رفرمیستی کارگری آلمان
تصورات او از
سوسیالیسم با نظرات مارکس و انگلس در تضاد قرار داشت
و به انشعاب در جنبش کارگری و
حزب طبقه کارگر آلمان منجر شد.
مبتکر، مؤسس و
اولین رهبر حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان
· از سوی دیگر، نقش روسمسلر در مقابل جنبش کارگری
تحت رهبری لاسال نمودار می گردد که بی تفاوتی سیاسی علوم طبیعی در زمینه تأثیرات
خرده بورژوائی بر توسعه و تکامل سیاسی پرولتاریائی به دنبال داشته است.
· به همان سان که فویرباخ حدس زده بود.
· روسمسلر می نویسد:
· بالاخره آیا همان علمای علوم طبیعی طرفدار حل
«مسائل اجتماعی» نبوده اند که اکنون ما را تحت فشار قرار می دهند و به نزدیکی حزب
پیشرفت به جنبش رفرمیتسی کارگری وا می دارند؟
۳۰
· کمتر کسی از طبیعت پژوهان و علمای علوم طبیعی در
سال های ۴۰ و ۵۰ قرن ۱۹ تئوری های خود را صریحا بطرز ماتریالیستی اثبات می کردند.
الف
· ماتریالیسم علوم طبیعی (علم الاشیائی) صریح در
سال های ۵۰ قرن ۱۹ اما بدون در بر داشتن ماتریالیسم معرفتی ـ نظری (رئالیسم) قابل
تصور نبوده است.
ب
· این
ماتریالیسم معرفتی ـ نظری (رئالیسم) گاهی بطرز خودپو اراده خود را به کرسی
می نشاند و گه در چالش با طبیعتفلسفه گمانورز (مبتنی بر حدس و گمان) فرمولبندی می
شد.
ت
· فراخوان فویرباخ مبنی بر حرکت از نافلسفه به
موازات جریان مشابهی در علوم طبیعی صورت گرفته است.
· گردهمائی طبیعت پژوهان و پزشکان آلمانی به دعوت
لورنس اوکن در سال ۱۸۲۲ در شهر لایپزیگ نشاندهنده پیش شرط علمی ـ انستیتوئی مهم و
پیش شرط مهم لازم برای جامعه شناسی علمای علوم طبیعی در جهت پیشبرد رئالیسم علوم
طبیعی بوده است.
پ
· در سال های بعد از ۱۸۴۰ نظراتی که قبلا طرفدار
وحدت علوم طبیعی و فلسفه بوده اند، مشتری و طرفدار نداشته است.
ث
· کارل گوستاو کاروس ـ پزشک ـ با اشاره به تئوری
طبیعت گوته در اولین گردهمائی راجع به حلاجی علوم طبیعی می گوید:
· افکار گوته راجع به «سیر علوم طبیعی بطور کلی»
باید اخطای باشد برای کسانی که توجه به دانش را صرفا به نیت تسهیل تحصیل حوایج
حیاتی عادی توصیه می کنند.»
· گوته اهمیت علوم طبیعی را در آن می دانست که «با
علوم طبیعی و در علوم طبیعی، به انسان و به کل جهان، روشن شود که شکوفائی هماهنگ
اشیاء طبیعی و قوانین طبیعی چگونه ماهیت وجودی هستی را تشکیل می دهند.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر