۱۳۹۲ آذر ۸, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (76)

 
فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
نقد خرد
  
قسمت دوم
  دیالک تیک ستیزی:
ترندلبورگ

 فریدریش آدولف ترندلبورگ (1802 ـ 1872)  
فیلسوف آلمانی
 از فلاسفه مهم بورژوائی واپسین
آثار
بررسی های منطقی
حقوق طبیعی بر پایه اتیک

·        مبارزه بر ضد دیالک تیک در فلسفه واپسین شلینگ (که در جزئیات حاوی نگرش ها و نکات دیالک تیکی بود، نافی دیالک تیک ستیزی بنیادی آن نمی گشت) به مثابه گشتاوری (ممانی) در تاریخ چالش با دیالک تیک عقلی در می آید.    

1
·         مبارزه بر ضد دیالک تیک در فلسفه واپسین شلینگ با دیالک تیک ستیزی ترندلبورگ انطباق می یابد و بر توسعه بعدی آن تأثیر می گذارد.

2
·        اگرچه دیالک تیک ستیزی ترندلبورگ بر ارسطوئیسم سنتی ـ چه بسا با سمتگیری راسیونالیستی ـ مبتنی بوده، اما علیرغم آن به روند تحول فلسفه بورژوائی در روی برگردان از تفکر کلاسیک بورژوائی جاری می شود.  

3
·        ترندلبورگ به جمعبندی استدلالات بر ضد تئوری دیالک تیک می پردازد که اغلب با ساده کردن هائی و تفاوت هائی بارها به لیست سیاه (ممنوعه) فلسفیدن بورژوائی واپسین اضافه می شوند و یا به مثابه قواعد نفرین و تکفیر نانوشته ی فی نفسه مبرهن محسوب می شوند. 

4
 سورن کیرکگارد (1813 ـ 1855)
فیلسوف، مقاله نویس، تئولوگ و نویسنده مذهبی دانمارکی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم

·        کیرکگارد تحت تأثیر مستقیم نگرش های ترندلبورگ قرار داشته است:
·        «فیلسوفی وجود ندارد که من از او به اندازه ترندلبورگ بهره برگرفته باشم.»
·        (کیرکگارد، «خاطرات روزانه»، جلد 2، ص 81، 1963)

5


ادوارد فون هارتمن (1842 ـ 1906)
فیلسوف آلمانی
از فلاسفه بورژوائی واپسین

·        ادوارد فون هارتمن دیالک تیک ستیزی ترندلبورگ را به صورت کتاب آنتی دیالک تیک (ضد دیالک تیک) در می آورد و برای فلسفه مدرسی فلسفه حیاتی و پوزیتیویستی قابل استفاده می سازد.

6
·        تأملات ضد دیالک تیکی همه سردمداران فلسفه بورژوائی واپسین تا پوپر در این زمینه بر نظرات ترندلبورگ مبتنی بوده اند.
·        در طول تاریخ تقبل و کاربست، باز تولید و نوفرمولبندی در فلسفه بورژوائی واپسین در عرصه دیالک تیک ستیزی کسی به گرد ترندلبورگ نمی رسد.

7
·        همه مقلدین دیالک تیک ستیزی ـ هم بلحاظ موضوع تشریح شده و هم بلحاظ عمق و جامعیت توضیح ـ عقب تر از ترندلبورگ مانده اند. 

8
·        در بررسی های منطقی ترندلبورگ، دیالک تیک هگل به چالش کشیده می شود.
·        در این بررسی ها انتقاد از دیالک تیک ایدئالیستی و دیالک تیک بطور کلی در هم تنیده اند.
·        برای اینکه ترندلبورگ بر ضد دیالک تیک ایدئالیستی از موضع ایدئالیسم عینی غیر دیالک تیکی مبارزه می کند و ضمنا دیالک تیک هگل را به مثابه قله تئوری دیالک تیک تصور می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر