۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (71)


فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش دوم
هاله دوگانه ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین
نطفه های نظری پوزیتیویسم و فلسفه حیات
نفی و انکار فلسفه خرد دیالک تیکی
بورکه، فریدریش شله گل، نوالیس، اشلایرماخر
 ادامه

8

 هانس گئورگ گادامر (1900 ـ 2002)
فیلسوف آلمانی
از نمایندگان هرمه نویتیک فلسفی
آثار:
حقیقت و متد
برنده جوایز بیشمار

·        تاریخ بعدی فلسفه هرمه نویتیکی از دروسین و دیلتی تا هایدگر و گادامر عواقب ضرور طرح اشلایرماخر را آشکار ساختند:

الف

·        «فلسفه هرمه نویتیکی» تجزیه و تلاشی وحدت خرد را از بین نمی برد. 

ب

·        نتیجه نهائی «فلسفه هرمه نویتیکی» این می شود که خرد دست و پا بسته به اسارت «ایراسیونالیته (غیرعقلانیت)  افراد منفرد قرار فرستاده شود.» 

9

·        این اقدامات در جهت تغییر فرم ایدئالیسم و تفسیر فلسفه حیاتی دیالک تیک ستیزی (نقد دیالک تیک) از دروسین و دیلتی تا هایدگر و گادامر منشاء مشترکی با طرح شله گل دارند.
·        طرح شله گل فقط بلحاظ استدلال متفاوت است. 

10

·        تداوم درک فلسفی ـ هرمه نویتیکی اشلایرماخر از سوی جریان تاریخی مکاتب فلسفه حیات، مستقیم تر از بازتاب های (نظرات) فریدریش شله گل صورت می گیرد که عمدتا بریده بریده و وحی گونه اند. 

11

·        درک فلسفی ـ هرمه نویتیکی اشلایرماخر موضعگیری ها و نقطه نظرات فلسفه حیاتی را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد و بیانگر پیشاپیش آنها ست.

12


آدام هاینریش مولر (1779 ـ 1829) 
فیلسوف، دیپلمات، دولت تئوریسین آلمانی
از اعضای محفل رومانتیک وین

·        در دهه اول قرن نوزدهم، در ایام رونق دیالک تیک هگل، «تعلیمات اضداد» رومانتیکی از سوی آدام مولر و شوبرت فرم فلسفی به خود می گیرد و بر ضد دیالک تیک هگل وارد صحنه می شود.

 گوت هیلف هاینریش شوبرت (1780 ـ 1860) 
طبیعت فیلسوف، پزشک، ظبیعت پژوه رومانتیک آلمانی

13

·        «تعلیمات اضداد» رومانتیکی خود را به مثابه درک بحران جا می زند و مدعی ارائه راه خروج از بحران از طریق احیای وحدت مذهب و علم می شود.
·        ضمنا مذهب را بر علم مقدم می داند.  
14

·        آدام مولر ادعا می کند که «با نگرش همیشه متغیر به جهان و شعور» «می توان فلسفه لایتغیر ابدی» ئی را تقطیر کرد که نه مبتنی بر موصوف درخود باشد و نه مبتنی بر ماهیت مطلق مسائلی که توصیف می شوند.
·        چنین فلسفه ای فقط به درک اضداد و تأثیر متقابل اکتفا نخواهد کرد که بیشتر چیزها را خیره سرانه، بیهوده، فراتر از محدودیت های بشری می دانند.
·        این فلسفه درخواهد یافت و برای ابد اثبات خواهد کرد که مسائل واقعیت فراتر از رابطه و تضاد، متناقض، بی معنی و توخالی اند.»     
·        (استنسل، «رومانتیک های آلمانی»، جلد 1، ص 315)

15

·        این به اصطلاح «دیالک تیک» تجارب متوالی انقلاب و رستاوراسیون (شکست انقلاب و احیای شرایط پیشین)، روشنگری و روشنگری ستیزی فیده ئیستی را خاطرنشان می شود.

·        (فیده ئیسم به موضعگیری معرفتی ـ نظری ئی اطلاق می شود که عقیده (مذهبی) را به مثابه تنها بنیان تمامت شناخت قلمداد می کند و عقیده را برتر از عقل می شمارد. مترجم)    

16

·        این دیالک تیک واره با نسبی جا زدن  «حقایق متضاد» به تحکیم مطلق های مذهبی و دولتی می پردازد که قابل توضیح مفهومی نیستند. 

17

·        آدام مولر در کلاس درس در شهر درسدن آلمان می گوید:
·        «ما آموخته ایم که کلیه تفاوت ها و اضداد پایان ناپذیر که طبیعت، زمانه و بشر در آنها پدیدار می گردد، همدیگر را نفی نمی کنند، بلکه همه با هم وجود دارند تا در تأثیر متقابل بسان مرد و زن زندگی اصیل را تولید کنند.
·        با هر حقیقت که ما اکنون مورد مدافعه قرار می دهیم، به حقیقت ضد آن می اندیشیم و آگاهانه از آن طرفداری می کنیم.
·        برای اینکه از آمیزش این دو حقیقت ضد هم، حقیقت ثالثی زاده می شود که می توان آن را حقیقت اصیل نامید.»
·        (آدام مولر «درس های درسدن»، ص 283)    
18


 اثری از طراح ارجمند محله هفته

·        هگل این نگرش مسخره راجع به اضداد را به چالش می کشد و آن را عوضی گرفتن دیالک تیک با «تاب بازی» می شمارد.
·        (هگل، «آثار 20 جلدی»، جلد 8، ص 172) 

19

·        شله گل اصل «خرد دیالک تیکی» را محکوم می کند و بدین طریق محتوای ضد دیالک تیکی استنباط خود از اضداد را آشکار می سازد.

20

·        ورنر کول اشمیت از «بازی دیالک تیکی با اضداد در مبادله مداوم ارزش های (اقطاب) همانند و متضاد» سخن می گوید.
·        از «شادی در افراط، از شادی در ساختن و از بین بردن در آن واحد و جا زدن آن جائی به مثابه آنتی تز و جای دیگر به مثابه هویت (همان قبلی).»
·        (کول اشمیت، «نیهلیسم رومانتیک»، آرندت، «نیهلیسم به مثابه پدیده ای در تاریخ علوم انسانی در بحث قرن ما»، ص 82، 1974  )   
21


·        در نظریات شاتوبریان، ده بونا و کلرید، دیالک تیک ستیزی به مثابه صفت ممیزه جهان فکری ضد روشنگری و ضد تفکر کلاسیک بورژوائی نمودار می شود.
·        البته در خارج از حیات فکری آلمان، دیالک تیک ستیزی موضوع مستقیم چالش نبوده است. 

22

·        در این نقطه نظرها اما بازی با پارادوکس های حل شده و یا بظاهر حل شده نیز اشاعه داده می شود.

·        (پارادوکس به چیزی اطلاق می شود که حاوی تضادی بظاهر لاینحل و بی معنی است. مترجم) 

19

 فرانسوا رنه شاتوبریان (1768 ـ 1848)
نویسنده، شاعر و دیپلومات فرانسوی
از مخالفان انقلاب فرانسه، فلسفه خرد و فلسفه روشنگری

·        شاتوبریان در خاطرات خود راجع به مقاله اش در زمینه  انقلاب فرانسه می نویسد:
·        «من به مثابه جمهوریخواه، خادم سلطنت بودم.
·        به مثابه فیلسوف، شیفته مذهب بودم.
·        این چیزها اصلا اضداد محسوب نمی شوند.
·        اینها نتایج عدم یقین به تئوری و یقین به عمل بشری محسوب می شوند»
·        (شاتوبریان، «خاطرات»، جلد 1، ص 662ريال 1958)  

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر