۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (68)


فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش دوم
هاله دوگانه ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین
نطفه های نظری پوزیتیویسم و فلسفه حیات
نفی و انکار فلسفه خرد دیالک تیکی
بورکه، فریدریش شله گل، نوالیس، اشلایرماخر
 ادامه

6


·        شله گل بی شک و تردید می دانست که ایدئالیسم و ماتریالیسم دو امکان قطعی و دو جریان فلسفی بنیادی و اصلی را تشکیل می دهند.
7
·        «در دوئالیسم فکری، اگر قرار بر این باشد که از دو اصل یکی وزین تر از دیگری باشد، معلوم است که یا باید به ایدئالیسم ختم شود و یا به ماتریالیسم .»
·        (بهلر، «آثار انتقادی فریدریش شله گل»، جلد 12، ص 158، 1958)  

8
·        این فلسفه ی نوسازی شده همزمان بر ضد جریانات زیر وارد عمل می شود:

الف
·        بر ضد راسیونالیسم ایدئالیسم سابق

·        مراجعه کنید به راسیونالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ب
·        بر ضد خردگرائی راسیونالیسم ایدئالیسم سابق

ت
·        بر ضد محتوای شناخت عینی ـ علمی ئی که نسبت به مذهب مرزبندی می کند (حسابش را از مذهب جدا می کند) و خود را برتر از مذهب می داند.  

9
·        در اسپیریتوئالیسم شله گل، «خرد اصل منفی فتنه و شر است.»
·        (بهلر، «آثار انتقادی فریدریش شله گل»، جلد 19، ص 38، 1958)
  
·        (اسپیریتوئالیسم به جریان فلسفی ـ مذهبی ئی اطلاق می شود که واقعیت عینی را به مثابه فرم نمودین روح (الهی) تصور می کند. مترجم)  

10


سمبل خرد

·        بنظر شله گل، «خرد بوده که شیاطین را به شکل فلسفه و اعمال انقلابی در آورده است.»  

11

·        به نظر شله گل، «خرد رب النوع راسیونالیسم است.
·        خرد بت عصر جدید است.
·        خرد بت دوره روشنگری است.»
·        (بهلر، «آثار انتقادی فریدریش شله گل»، جلد 10، ص 543، 1958)  

12

·        به نظر شله گل، «دشمن واقعی، راسیونالیسم (خردگرائی)  است و بس.
·        ماتریالیسم و آته ئیسم بدون خرد ول معطل اند و حتی ارزش اعتنا ندارند.
·        خرد تنها عنصر خصمانه ی واقعی است.»
·        (بهلر، «آثار انتقادی فریدریش شله گل»، جلد 10، ص 542، 1958)

13

·        شله گل امیدوار است که خرد عنقریب بدست خودش خود را محو و نابود سازد.
·        او ضمنا مؤمنین و نظام دولتی را به جنگ بزرگ واپسین در راه نابودی خرد فرا می خواند.

14

·        بنا بر ایدئالیسم شله گل که پیشمرحله ایدئالیسم فلسفه حیات است و بنا بر ایدئالیسم در اثر بادر و گروسه تحت عنوان «با تغییرات ضرور»، روح منفی، یعنی شیطان راسیونالیسم (بویژه فلسفه هگل) در دیالک تیک خرد متمرکز است.
·        دیالک تیک خرد سبب تشدید خارق العاده تضاد «حیات» با خرد می شود، خردی که با «انتزاعات مرده» (مقولات و مفاهیم. مترجم)  کار می کند.
·        این تضاد در برخورد خرد دیالک تیکی با «حیات درونی ـ روحی» به اوج می رسد:
      
الف
·        «این اصل خرد دیالک تیکی به اختلال و تخریب حیات می پردازد.»

ب
·        «این اصل خرد دیالک تیکی، اصلی است که ـ قبل از همه ـ باید از آن پرهیز کرد و مغلوبش ساخت.»
·        (بهلر، «آثار انتقادی فریدریش شله گل»، جلد 10، ص 165، 1958)

·        (در قاموس شله گل، خرد دیالک تیکی چیزی از جنس شیاطین است که هرگز نباید تحت تأثیر آن قرار گرفت، وسوسه شد و به دامش افتاد. مترجم)

15
·        این فلسفه حیات آغازین نافی ایدئالیسم خرد دیالک تیکی است.
·        از فلسفیدن سنتی ـ مذهبی پرهیز می کند و مسئله ایدئالیسم خرد دیالک تیکی بطور کلی را غورت می دهد.
·        به انکار تضادمندی نمی پردازد، بلکه با علم کردن پیشاپیش «دیالک تیک منفی»، دیالک تیک عقلی را مورد شک و تردید قرار می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر