۱۳۹۲ آذر ۹, شنبه

غربت

اثری از حسین رزاقی
سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
(1345) 

·         هنوز مادرم
·        نماز صبح را نخوانده بود
·         مؤذنی هنوز
·        ندایی از مناره سر نداده بود،
·        که در کرانه افق
·        سپیده سر زد و ستاره ای
·        به سرزمین ما غروب کرد

·        چو شبنمی که از طلوع آفتاب
·        ز روی غنچه ای غمین
·        مکیده می شود
·        و واپسین ترانه های تلخ او
·        چو شبنم و ستاره پاک بود

·        پرنده ها، ز کوی دوست می رسم
·        سلام بر شما

·         سلام بر شما که در میان لانه های تان
·        پرنده ای به انتظار
·         به راه در غبار مه دویده، چشم می کشد

·         سلام بر شما که در امید ساختن
·         دلی درون سینه های تان
·        به شور و شوق می تپد

·        ز من چه دور می شوند
·        درخت ها و دشت ها و چهره ها

·         ز من چه دور می شوند
·         ترانه ها و یادها و وعده ها
 
·        چراغ های بادی فراز کومه های دلگرفته مان
·        غروب کوچه باغ ها
·        و خنده های سرخوشانه در کنار کردها

·         اگر که روز بر کسان خوش است
·         و یا اگر که ماهتاب
·        سیاه بام های شان به شب سفید می کند،
·        چه فایده
·        عبور ماه و آفتاب
·        برای اختر بداختری
·         که زیست می کند ورای آفتاب و ماه
·        و با وجود این تبی که همچو بال کرده دست های من
·         سبکتر از پری به باد خفته می روم

·         چه بی بها ست زندگی
·         چه کوچک است نیستی
·        دو میخ نازکی که نیش می زنند
·        ز تخت کفش های کهنه ام به پای من

·         دگر من از کرانه می روم
·         مرا نه رغبتی به موج
·         مرا نه رغبتی به بحر

·        چه عاشقانه بود غوطه خوردنم میان بازوان شان
·         دگر من از کرانه های بی نشانه می روم

·         درخت قد کشیده با تبر شکست
·         کبوتران ز بام ها گریختند
·         نماز مادرم تمام شد
·         و من کنار پنجره
·        در این هوای گرگ و میش بامداد
·        برای غربت امید گریه می کنم

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر