۱۳۹۲ آبان ۲۱, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (64)


فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش دوم
هاله دوگانه ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین
نطفه های نظری پوزیتیویسم و فلسفه حیات
نفی و انکار فلسفه خرد دیالک تیکی
بورکه، فریدریش شله گل، نوالیس، اشلایرماخر

1


·        در ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین تداوم ایدئالیسم پیشین از سوئی پرده پوشی و از سوی دیگر مطلق می شود. 
2

·        در گرایش اصلی فلسفه بورژوائی واپسین از خطوط گسست آن از تفکر کلاسیک بورژوائی، شکافی میان آن و تفکر کلاسیک بورژوائی پدید آورده می شود.
·        آن سان که هاله دوگانه ای تشکیل می یابد:

الف

·        هاله اول آنجا ست که فلسفه بورژوائی واپسین حساب خود را از تفکر کلاسیک بورژوائی جدا می کند و در روابط مهم بر ضد آن موضع می گیرد و دیگر نمی خواهد که ایدئالیسم باشد.

ب

·        هاله دوم آنجا ست که فلسفه بورژوائی واپسین فلسفه ای ایدئالیستی است و میراث کلاسیک بورژوائی را و یا گشتاور مجزائی از آن را تداوم می بخشد.

3

·        این هاله دوگانه را مجموعه ایدئالیسم بورژوائی واپسین در خود دارد.

4

·        در جریانات، مکاتب و نظریات منفرد در دوره ها و مراحل مختلف، هر دو هاله یاد شده بطرزی ناهمگون نمودار می گردند و به نحو بغرنج و تمایزمندی با یکدیگر مرتبط اند.

5

·        با گرایش مخالف، یعنی با بازتولید ایدئالیسم آشکار و عریان، این هاله دوگانه نه مغلوب می گردد و نه رشته پیوند آندو پاره می شود.

6

·        پرورش فرقه های احیا و نوتفسیر شده ی ایدئالیسم پیشین در رنسانس ایدئالیستی در نقطه عطف قرن، بر نقد میراث فلسفی از دوره کلاسیک بورژوائی (در خود فلسفه پرورش یافته نیز) سرپوش می گذارد.  
·        اما همزمان هاله ای تحکیم می شود که گویا احیای ایدئالیسم برای مقابله با پوزیتیویسم و فلسفه حیات ضرورت داشته است.

7

·        در گذار از فلسفه کلاسیک بورژوائی به فلسفه بورژوائی واپسین ـ و گذار به ایدئالیسم نوسازی شده آن ـ خصوصیات ایدئالیسم در حال تشکیل بورژوائی واپسین نمودار می گردند و در پیدایش خصوصیت نظری و تاریخی خاص آن، می توان هاله چسبیده بدان را تعیین کرد.

·        این گذار در چهار مرحله صورت می گیرد، چهار مرحله ای که به یکدیگر تنیده اند و هرازگاهی ـ ولی نه همیشه ـ نسبت به یکدیگر مرزبندی می کنند.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر