۱۳۹۲ آذر ۶, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (75)

 
فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
نقد خرد

 فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ (1775 ـ 1854)
فیلسوف و نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی
  
قسمت اول
اقامت در آنسوی خرد:
فلسفه واپسین شلینگ
ادامه

17
·        انتقاد شلینگ از فلسفه به مثابه «علم خرد محض»، به تعالیم هگل ایراد می گرفت و اعلام می کرد که آن در روند منطقی درجا زده است:
·        «در علم خرد محض از طبیعت واقعا موجود و توضیح آن نباید هم خبری باشد.
·        در علم خرد محض، طبیعت واقعا موجود ماورای تجربی تلقی می شود.
·        توضیح طبیعت واقعا موجود باید به عهده علم دیگری گذاشته شود که علم مثبت نامیده می شود.»
·        (شلینگ، «فلسفه وحی»، ص 131، 1841)

18
·        «فلسفه مثبت» قول می داد که در هر دو مورد در خارج از حیطه خرد عمل کند:
·        هم در مورد خدای ماورای عقلی مطلق موجود و هم در مورد وجود ماورای عقلی مطلق

19
·         فلسفه واپسین شلینگ در گذار از ایدئالیسم خرد دوره کلاسیک به فلسفه حیات در سال های 40 قرن نوزدهم تأثیر بیواسطه و تعیین کننده گذاشته است:
·        جلسات درسی شلینگ در برلین کیرکگارد را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.
·        بورکهاردت اما این جلسات درسی را «وحشت انگیز، هیولا وار و بی روح» تصور و تصویر می کند.

20
 یاکوب بورکهاردت (1818 ـ 1897)  
فرهنگمورخ و هنرمورخ سوئیسی

·        یاکوب بورکهاردت می نویسد:
·         «هر لحظه احساس می کردم که الهه ی آسیائی هیولا واره ای با 12 پا وارد جلسه می شود و با 12 دست، 6 کلاه از 6 سر برمی دارد.»
·        (نامه ای از بورکهاردت راجع به جلسات درسی شلینگ، ص 451)  

21
·        افراد تحت تأثیر شلینگ قرار گرفته و وحشت زده همزمان از چندین پدیده پرده برمی دارند:

الف
·         از گسست در خط سیر روحی و فکری خود شلینگ

ب
·         از گسست میان شلینگ پیر و هگل

ت
·         از اوضاع بحرانی زمان خود

پ
·         از چرخش زمان خود

ث
·         از روند چرخش عنقریب در شعور فلسفی بورژوائی  

22
·        فلسفه واپسین شلینگ هم از تأثیر مستقیم خود بر این چرخش پرده برمی دارد و هم از خود این چرخش.
·        یعنی از روی برتافتن شعور فلسفی بورژوائی از دعوی فلسفه خرد بودن.

23


·        فلسفه واپسین شلینگ تا یاسپرس و هایدگر هرچه بیشتر در تأثیرگذاری شوک واره مستقیم و بی واسطه و در از آن خود کردن این محتوای فکری و در تا آخر اندیشی آن در استنتاج نهائی و خط کلی ادامه حیات می دهد.
·        تا اینکه فلسفه حیات یاسپرس و زمان شناسی او، بویژه فلسفه وجود هایدگر ضمن فعلیت بخشیدن به فلسفه واپسین شلینگ به نیت تشکیل فلسفه؛ بدان روی می آورند.
·        (یاسپرس، «شلینگ. بلای عظیم»، 1955)
·        (هایدگر، «بررسی شلینگ راجع به ماهیت آزادی انسانی» (1809)، 1971)

24

·         بنا بر نوشته والتر شولتس، نظر هایدگر این بود که «فلسفه واپسین شلینگ پیر به مثابه استکمال ایدئالیسم آلمانی در نظر گرفته شود.
·        استکمال به دو معنی:
الف
·         به معنی  تا آخر اندیشیدن آن به مثابه عالی ترین مرحله یک روند

ب
·        به معنی پایان فلسفه آلمانی

25
·        به قول شولتس، «این خود محدود سازی خرد بلحاظ تاریخ زمان یک پدیده گذار از ایدئالیسم به «مابعد ایدئالیسم» بوده است.»
·        (والتر شولتس، «تذکری در رابطه با شلینگ»، مجله تحقیقات فلسفی، مجلد 29، دفتر 3، ص 335، 1975)

26
·        مقام فلسفه واپسین شلینگ در گذار به فلسفه مابعد کلاسیک (و همراه با آن، ماهیت این گذار بطور کلی) از سوی حضرات به مثابه شکوفائی و پیامد ضرور ایدئالیسم خرد جا زده می شود.  
·        شولتس می نویسد:
·        «فلسفه واپسین شلینگ اتمام راه خرد ماورای تجربی (ترانسندنتال)  است.
·        این خود محدود سازی خرد، رخداد اصلی در ایدئالیسم آلمانی است که در فلسفه واپسین شلینگ به کمال می رسد.»  
·        (والتر شولتس، «استکمال ایدئالیسم آلمانی در فلسفه شلینگ»، ص 329، 1975) 

27
·         پشت پا زدن به «خرد خودسر» و اعلام ورشکستگی آن، از سوی حضرات به عنوان اقدامی در جهت غلبه بر ایدئالیسم و گذار به «مابعد ایدئالیسم» جا زده می شود:
·        شلینگ گویا به تدوین طرح های تاریخی نایل آمده که «امروز می توانند بطور همه جانبه جدی گرفته شوند و به عنوان «غلبه بر ایدئالیسم از درون» تلقی شوند.

·        اگر ایدئالیسم باور به قدرت خرد و یا اعتماد به اصل «خرد بر جهان حکمفرما ست» (کانت) باشد، پس خود پایان دهی (غلبه خود ایدئالیسم بر ایدئالیسم) ایدئالیسم در کشف دیالک تیک توانائی و ناتوانی خرد باید باشد.»  
·        (والتر شولتس، «استکمال ایدئالیسم آلمانی در فلسفه شلینگ»، ص 329، 1975)

28
·         گسستی که فلسفه واپسین شلینگ پدید آورده بدین طریق از سوئی در لفافه خودپایان دهی خرد پرده پوشی می شود و بی ضرر و زیان جا زده می شود و ضمنا به مثابه پیامد جنبش خرد و خودجنبی خرد جلوه داده می شود و از سوی دیگر روی برتافتن ماهوی از ایدئالیسم جا زده می شود.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر