۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (59)

 
 فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش اول
سرپوش نهادن بر اهمیت تضاد ماتریالیسم و ایدئالیسم
یکسان جا زدن فلسفه با ایدئالیسم
 ادامه

10

 برتراند راسل (1872 ـ 1970)
فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)

·        برتراند راسل در آخرین فاز «علمی ـ رئالیستی» زندگی  فلسفی خویش ماتریالیسم را بدشورای برسمیت می شناسد.
·        اما برعکس آن، در شرح حال (اوتو بیوگرافی) فکری خود   در رابطه با رابطه ماتریالیسم و ایدئالیسم برای ماتریالیسم اهمیت چشمگیری قائل می شود.
·        (برتراند راسل، «تکامل فلسفی من»، ص 29، 154، 1975)  

11

·        منادیان «ماتریالیسم استرالیا»، اسمارت و یا آرمسترانگ تمایل دارند که به طرح و اصطلاح ماتریالیسم در تفکر فلسفی غیر مارکسیستی دو باره حق حیات قائل شوند.
·        (اسمارت، «فلسفه و رئالیسم علمی»، ص 5، 15، 1963. ماتریالیسم در مجله فلسفه، شماره 60، 1963، آرمسترانگ، «تئوری مادی مغز»، 1968)   

12

·        پا به عرصه نهادن مجدد مسئله جسم و روح در مجموع، حاوی فعلیت و حضور بدیل ماتریالیسم و ایدئالیسم است.

13

·        وقتی تحت عنوان «فلسفه تحلیلی» بحث نومینالیست ها و رئالیست های افلاطونی، فنومنولیست ها و رئالیست های فیزیکی، امپیریست ها و راسیونالیست ها، فقها، اگنوستیک ها (ندانمگرایان) و آته ئیست ها (کفار) یعنی چالش فکری میان فرم های هنوز زنده ماتریالیسم و ایدئالیسم باز تولید می شود و تداوم می یابد، این بدان معنی است که پوزیتیویسم ـ بر خلاف ادعای خود ـ هنوز بر مشاجره ماتریالیسم و ایدئالیسم غالب نیامده است.      

14
·        شاهد این مدعا سرنوشت مقوله حقیقت است:
·        سرنوشت مقوله حقیقت دستخوش تعویض و افت و خیز مدام است:

الف

·        گاهی درجه و مقام مقوله حقیقت بشدت تنزل می یابد.

ب
·        آنگاه غیبت کبرای مقوله حقیقت فرامی رسد.  

ت

·        تا دوباره از عالم غیب ظهور کند و سر و کله اش پیدا شود.

15

·        شاهد دیگر این مدعا، شکنندگی و تضعیف فلسفی معیار حقیقت در تاریخ پوزیتیویسم است.

16

·        در تفکر بورژوائی واپسین اما این توهم همچنان وجود دارد که ایدئالیسم در حال زوال و یا جا خالی کردن است.

17

·        اما وقتی بخواهی ایدئالیسم معاصر را طرح کنی، بناچار به تضاد میان توهم زوال ایدئالیسم و قدر قدرتی بی چون و چرای آن برخورد می کنی.

18

 الفرد سیریل اوینگ (1899 ـ 1973)
فیلسوف بریتانیائی
مؤلف آثار متعدد

·        کتاب الفرد سیریل اوینگ در اوایل سال های 30 قرن بیستم با ادعای «نگرش انتقادی» به ایدئالیسم نوشته شده است.
·        با علم به این مسئله که  ایدئالیسم در «تضاد شدید»  با «قوی ترین تأثیرات فلسفی  در عصر حاضر» قرار دارد و ضمنا «تنها جریانی که در فلسفه معاصر پرنفوذتر از بقیه است، ایدئالیسم نام دارد.»
  
19

·        الفرد سیریل اوینگ اما بر آن بوده که اصطلاح ایدئالیسم به دلیل فقدان محبوبیت بزودی فراموش خواهد گشت و اثری جز نامی از جریانی فلسفی در روزگار ماضی از آن باقی نخواهد ماند.
·        برای اینکه بسیاری از فلاسفه احساس می کنند که نه به جرگه ایدئالیست ها تعلق دارند و نه به جرگه رئالیست ها.
·        بلکه در میان آندو قرار دارند و ترجیح می دهند که به هر دو تعلق داشته باشند.
·        (الفرد سیریل اوینگ، «ایدئالیسم، نگرش انتقادی»، چاپ سوم، ص 1، 1961) 

20

 جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی

·        «نگرش انتقادی» الفرد سیریل اوینگ تصورات معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی را مورد بحث قرار می دهد.
·        ولی آخر سر نه به مخالفت با اسقف برکلی، بلکه به اعاده اعتبار به او منتهی می شود.

21

·        الفرد سیریل اوینگ ضمنا به دفاع از محتوا و اصطلاح مکتبی موسوم به ایدئالیسم نظری می پردازد که گویا «برای تئوری رئالیستی شناخت و ادراک جای خاصی اختصاص داده است.
·        ضمنا اضافه می کند که اوبژکت های فیزیکی بالاخره باید حاوی روح و یا دانش تجربی ئی باشند که برای آنها وجود دارد.»
·        (الفرد سیریل اوینگ، «ایدئالیسم، نگرش انتقادی»، چاپ سوم، ص 390، 1961)

22

·        انتقاد کذائی الفرد سیریل اوینگ از ایدئالیسم نهایتا به دفاع از ایدئالیسم منتهی می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر