از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم
پروفسور ماتیاس کلاین
برگردان شین میم شین
VI
اتیک اپیکوری
مؤسس مکتب اپیکوریسم
پروفسور ماتیاس کلاین
برگردان شین میم شین
VI
اتیک اپیکوری
• اپیکور به توسعه تفکر اتیکی آنتیک خدمت بزرگی ادا می کند.
1
• او شاهراه ماتریالیستی دموکریت را در فلسفه ادامه می دهد و به انتقاد پرشوری از فلسفه افلاطون دست می زند.
2
• فلسفه و اتیک اپیکور خصلت آته ئیستی بارزی دارد.
3
• اپیکور خدایان را از خطه طبیعت بیرون می راند و برای آنان در طبیعت و جامعه بشری نقشی قائل نمی شود.
4
• مارکس اپیکور را بنیانگذار آته ئیسم آنتیک و روشنگر رادیکال جهان باستان می نامد.
5
• اپیکور در اتیک خویش از این مبدأ حرکت می کند که آماج واقعی حیات انسانی، هوس است.
• (هوس عبارت است از نیاز درونی به انجام کار معینی و یا دستیابی به چیز معینی.
• هوس عبارت است از خواهشی در جهت تحقق آرزوئی.
• هوس عبارت است از خواهشی ژرف در جهت ارضای نیازهای عاطفی و بویژه جنسی.
• هوس عبارت است از احساس ناشی از لذات عاطفی و جنسی تحقق یافته. مترجم)
6
• منشاء هوس ـ به نظر اپیکور ـ طبیعت انسانی است.
• هوس یعنی فقدان درد.
• مخالفین اپیکور اما ـ بناحق ـ به او تهمت طرفداری از لذت لگام گسیخته نفسانی می زنند.
7
• انسان ـ بنا بر آموزش اپیکور ـ باید نه غلام حلقه بگوش و کور ضرورت ها، بلکه برعکس، مسلط بر ضرورت باشد.
8
• انسان باید خواهش های نفسانی اش را تحت فرمان فهم قرار دهد و مسئول و پاسخگوی کرد و کار خویش باشد.
9
• اپیکور عالی ترین ارزش انسانی را سعادت می نامد.
10
• منظور او از سعادت، آرامش روحی است.• او آرامش روحی را برتر از لذت نفسانی و هوا و هوس می داند.
11
• عناصر اصلی آرامش روحی بشرح زیرند:الف
• آزادی از درد جسمیب
• بی باکی از خدایانت
• بی باکی از سرنوشتپ
• بی باکی از مرگث
• رفاقت.ج
• لذات معنوی12
• گرایش اصلی اتیک اپیکور خصلت ایندیویدوئالیستی و خلسه ای دارد.
13
• اتیک اپیکور دوره پوسیدگی و زوال نظام برده داری را منعکس می کند.
14
• مخاطب اپیکور انسان هائی اند که نظام برده داری نمی تواند برای شان دورنما، وظیفه و آماجی تعیین کند.
15
• اپیکور انسان ها را به گریز از حیات سیاسی و اجتماعی فرامی خواند، به گوشه گیری، به فرو رفتن در خویشتن خویش.
16
• شعار اپیکور عبارت است از «در خفا زندگی کن!»، در انزوا، دور از مردم، در محفل کوچکی از یاران و همفکران به آرامش روحی دست بیاب و خود را به دامن لذات پاک و شفاف معنوی رها کن!
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر