۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

سیری در متد فکری و تئوری های آقای رضا فانی یزدی (3)

خشونت یا مبارزه مسالمت آمیز مدنی؟
کدام یک بیشتر متضمن دستیابی به دمکراسی است؟
اخبار روز:
www.akhbar-rooz.com

تحلیلی از میم نون

حکم چهارم
در ایران مبارزه مسالمت آمیز مدنی بسیار پیشتر از تجربه جهانی مدون شده کنونی آن در هند و ایالات متحده و یا آفریقای جنوبی وجود داشته است.
این تجربه گرانبها متاسفانه تحت تاثیر سایه سنگین تفکر شیعه از یک جهت و انقلابی گری چپ از طرف دیگر از عرصه تفحص فکر ایرانی پنهان مانده و ما را از این گنجینه ملی محروم نگاه داشته است.
همین امر نیز باعث گردیده که سهم (contribution) ما ایرانی ها در شکل گیری تئوری های مبارزاتی مدنی چنانکه شایسته است محفوظ نمانده است.
تجربه دهه اولیه انقلاب و خشونت حاصل از آن و قتل عام و سرکوب وحشیانه مخالفین در سراسر کشور توسط حکومت اسلامی موجبات بازنگری در اشکال مبارزاتی را در اذهان فعالین سیاسی بوجود آورد.

• آقای فانی یزدی در این حکم خویش به بررسی علل نادیده گرفته شدن مبارزه مسالمت آمیز مدنی در ایران می پردازند:

تز اول
در ایران مبارزه مسالمت آمیز مدنی بسیار پیشتر از تجربه جهانی مدون شده کنونی آن در هند و ایالات متحده و یا آفریقای جنوبی وجود داشته است.

• ادعا آسان است، ولی تا زمانی که استدلال و اثبات نشود، از ارزش خاصی برخوردار نخواهد شد.
• آقای فانی یزدی برای اثبات ادعای خویش حتی کوچکترین فاکتی ارائه نمی دهند.
• بدین طریق، بسان ناسیونالیست های وطنی هر چه مدال دم دست می یابند به سینه ملت ایران سنجاق می کنند.
• نتیجه این می شود که ملت ایران مبارزه مسالمت آمیز هنوز تعریف نشده را قبل از دموکراتیک ترین ملل جهان از قبیل ایالات متحده امریکا، هند و غیره آغاز می کند و بدلایلی که ایشان برخواهند شمرد، فراموش می کند.

تز دوم
این تجربه گرانبها متاسفانه تحت تاثیر سایه سنگین تفکر شیعه از یک جهت و انقلابی گری چپ از طرف دیگر از عرصه تفحص فکر ایرانی پنهان مانده و ما را از این گنجینه ملی محروم نگاه داشته است.

• شیوه استدلال ایشان تماشائی است:
• ملتی سابقه و نتیجتا تجارب مبارزاتی مسالمت آمیز گرانبهائی از دیر زمانی داشته، ولی این تجارب از عرصه تفحص فکرش پنهان مانده و نتیجتا از گنجینه ملی خود محروم گشته است.

• اما چرا؟


• چرایش شنیدنی است:

• این پدیده تحت تأثیر سایه سنگین تفکر شیعه صورت گرفته است.

• نه تاریخی برای دوره سیطره مبارزات مسالمت آمیز ذکر می شود و نه فاکتی از تاریخ کشور یادآوری می شود.

• اگر فرض کنیم که تفکر شیعه از زمان صفویه در ایران پا سفت کرده، بنا بر حکم آقای فانی یزدی باید دوره قبل از صفویه، دوره شکوفائی مبارزات مسالمت آمیز در ایران بوده باشد.

• ما از تاریخ ایران اطلاع زیادی نداریم، ولی می دانیم که تا زمان انقلاب مشروطه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ایران آمیزه ای از فئودالیسم و فرماسیون های ماقبل بوده است.

• ملت کذائی ایران در این فرماسیون های ماقبل سرمایه داری باید به مبارزات مسالمت آمیز غول اسائی دست زده باشد و تجارب گرانبهائی ذخیره و بعد فراموش کرده باشد.

• شاید حق با ایشان باشد:
• هنر نزد ایرانیان است و بس!

• اما برای ما متد فکری و روش بررسی آقای فانی یزدی جالبتر است:
• ایشان نه برای در پیش گرفتن راه مسالمت آمیز مبارزه دلیل اوبژکتیف می جویند و ارائه می دهند و نه برای بگور سپردن سنن و تجارب مبارزاتی مسالمت آمیز.

• تنها چیزی که از ادعای ایشان استنباط می شود، این است که «سایه سنگین تفکر شیعه» (عال سوبژکتیف محض) همان و برباد رفتن همه سنن و تجارب مبارزاتی ریشه مند مسالمت آمیز همان!


• این از سوئی جهان بینی ایدئالیستی بی غل و غش است:
• این به معنی تقدم شعور (تفکر شیعه) بر وجود (فرمی از فرم های مبارزات اجتماعی) است!
• این به معنی نزول ناگهانی تفکر شیعه از آسمان است!
• این به معنی ثانوی بودن شعور نیست!
• این به معنی رد این حقیقت امر است که اشاعه فرم معینی از ایدئولوژی ها به دلیل شرایط و حوایج مادی صورت می گیرد.

• به عنوان مثال، نیاز دهقانان به لغو مناسبات ارباب و رعیتی، راه را برای پیدایش مثلا بابیت هموار می سازد.

• آقای فانی یزدی بسان ایدئالیست شسته روفته ای، ایده ای را علم می کنند و بواسطه آن شروع به اقامه دلیل می کنند:
• چون تفکر شیعه حاکم شد، سنن و تجارب مبارزاتی برباد رفت.

• این طرز تفکر ایدئالیستی در ایران مبلغین نامداری داشته و کماکان دارد:
• از کسروی تا صادق هدایت، از دکتر فیروز نجومی تا آنارشیست های معروف.

• برای حل مسائل جامعه همه آنها از دم اعلام می دارند که باید قبل از همه به مبارزه با مذهب پرداخت.
• حذف مذهب از ضمیر توده و لامذهب گشتن توده همان و غلبه بر معضلات ریشه دار مادی و معنوی جامعه همان!

• کسروی حتی بمراتب فعالتر از اقای فانی یزدی برابرنهادی، بدیل و آلترناتیوی برای همه مذاهب بزرگ و کوچک توسعه داد و آن را ورجاوند بنیاد نام نهاد.

• صادق هدایت ـ اگر اشتباه نکنیم ـ به برگشت به آئین زرتشت قناعت کرد.

• این متد فکری آقای فانی یزدی اما سوبژکتیویسم
معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) نام دارد:
• سوبژکتیویسم دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت را تخریب می کند، اوبژکت را دور می اندازد و سوبژکت را مطلق می کند:
• تفکر شیعه (عامل سوبژکتیف) به درجه علت العلل ارتقا داده می شود و مناسبات تولیدی جامعه و عملا سطح توسعه نیروهای مولده به باد فراموشی سپرده می شود.

تز سوم
همین امر نیز باعث گردیده که سهم (contribution) ما ایرانی ها در شکل گیری تئوری های مبارزاتی مدنی چنانکه شایسته است محفوظ نمانده است.

• به زبان ساده تر، سایه سنگین تفکر شیعه (عامل سوبژکتیف) سد راه توسعه «تئوری های مبارزاتی مدنی» (سوبژکتیف) گشته است.
• تا چشم کار می کند، در گنجینه تئوریکی آقای فانی یزدی اثری از عامل اوبژکتیف (عینی) نیست.

• عاملی سوبژکتیف علت پیدایش عوامل سوبژکتیف دیگر می گردد.


• سوبژکتیویسم بی غل و غش اگر کسی به دنبالش می گردد، همین جا ست.


• در گنجینه تئوریکی آقای فانی یزدی اثری از دیالک تیک ـ چه ایدئالیستی و چه ماتریالیستی ـ یافت نمی شود.


• حریفی دربحثی گفته بود، که از سی سال پیش به این ور در به در به دنبال مارکسیستی می گردد و نمی یابد و مدعیان مارکسیسم ریخته بودند سرش تا تکه تکه اش کنند.
• اگر از آقای فانی یزدی هم سراغ جهان بینی شان را بگیرند، به احتمال قوی خواهند گفت که مارکسیست اند.

• گر مسلمانی همین است که حافظ دارد
• وای اگر از پی امروز بود فردائی!


تز چهارم
تجربه دهه اولیه انقلاب و خشونت حاصل از آن و قتل عام و سرکوب وحشیانه مخالفین در سراسر کشور توسط حکومت اسلامی موجبات بازنگری در اشکال مبارزاتی را در اذهان فعالین سیاسی بوجود آورد.

• راه مبارزاتی جبهه ملی، نهضت آزادی و شخص شخیص مصدق مسلحانه و قهرآمیز بود؟

• استفاده از راه های مسالمت آمیز مبارزه آیا قبل از پیروزی «ضد انقلاب سفید» تحت رهبری فوندامنتالیسم شیعی وجود نداشت؟


• بگذریم.


• استدلال آقای فانی یزدی در این تز تماشائی تر است:

• ایشان علل «بازنگری در اشکال مبارزاتی» را به شرح زیر توضیح می دهند:

1
تجربه دهه اولیه انقلاب

• منظور از مفهوم «تجربه دهه اول انقلاب» چیست؟
• در دهه اول انقلاب کذائی چی اتفاق افتاده که موجب بازنگری در فرم های مبارزاتی شده؟
• شاید ایشان بعدا توضیح دهند.

2
خشونت حاصل از آن

• وقتی کسی تفکر مفهومی بلد نباشد، زیاد می تواند حرف بزند، ولی نمی تواند معنی گفته های خود را حتی خودش بفهمد.
• خشونت حاصل از دهه اول انقلاب موجب بازنگری در فرم های مبارزه می شود؟

• اگر طبقه اجتماعی معینی به سرکوب اقشار و طبقات اجتماعی دیگر دست بزند، نتیجه این سرکوب این می شود که اقشار و طبقات سرکوب شده به راه های مسالمت آمیز روی بیاورند؟


• این ادعا دیگر در کوره کدام پراتیکی به محک خورده است؟

• اگر سرکوب دلیل روی آوردن مخالفین به مسالمت می گشت، محمد رضا شاه می بایستی بداند و در روزهای اخر حکومت خود از امریکا تقاضای سرکوب خونین مردم را ننماید.

3
قتل عام و سرکوب وحشیانه مخالفین در سراسر کشور توسط حکومت اسلامی

• قتل عام و سرکوب وحشیانه در قاموس آقای فانی یزدی سبب می شود که سرکوب شده ها به مسالمت روی بیاورند.
• مارکسیسم پیشکش، آیا می توان حتی با استدلال سوسیولوژیکی و یا پسیکولوژیکی به اثبات صحت این ادعا نایل آمد؟

• مثال:
• در سال 1905 انقلاب اول روس بطرز خونینی سرکوب شد.

اگر ادعای آقای فانی یزدی درست باشد، بلشویک ها می بایستی به بازنگری در اشکال مبارزه روی بیاورند و انقلاب اکتبر می بایستی از طریق مسالمت آمیز صورت گیرد!


ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر