۱۳۹۸ بهمن ۴, جمعه

تأملی در اندیشه ای از امام حسین در دفاعیات خسرو گلسرخی (۲)


تحلیلی
از
شین میم شین

صمد ناب دیل
 جدال با تاریکی ها:
جعل تاریخ با گلسرخی

هنوز پژواک صدای خسرو گلسرخی 
- گرچه ضعیف شده - 
از دادگاه رژیم پهلوی به گوش می رسد:
 
 ان الحیاة عقیدة والجهاد. 
 
سخنم 
را 
با 
گفته‌ای از مولا حسین،
شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه
آغاز می‌کنم.
من که یک مارکسیست لنینیست هستم، برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم."
( از دفاعیات خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان)

۱
 جدال با تاریکی ها:
جعل تاریخ با گلسرخی
 
این عنوان این مطلب نابدل
است.
 
اما
منظور او از جدال با تاریکی ها و یا جعل تاریخ با گلسرخی 
چیست؟
 
باید در روند تحلیل این مطلب او به منظورش پی ببریم.
 
۲
هنوز پژواک صدای خسرو گلسرخی 
- گرچه ضعیف شده - 
از دادگاه رژیم پهلوی به گوش می رسد:
 ان الحیاة عقیدة والجهاد.
 
خسرو گلسرخی
از 
آشنایان و دوستان درویشیان و تنکابنی و حیدر مهرگان و شاید هم سیاوش کسرایی
بوده است.
 
حیدر مهرگان بحث مفصلی با خسرو گلسرخی دارد
و
سیاوش کسرایی شعر سوزناکی در سوگ او
دارد
که
ما
هر دو 
را
تحلیل و منتشر کرده ایم.
 
در
گرایش چپ خسرو گلسرخی
تردیدی نیست.
 
ماهیت طبقاتی تمایلات چپ
اگرچه قابل بحث است،
ولی شروع دفاعیات خویش با سخنی از امام حسین
سؤال برانگیز است.
 
سطل ننه ات طلب ها
به
سبب فقر فکری و فرهنگی و خالی بودن کله از اندیشه و چنته از سخن
این پیشگفتار خسرو
را
و
خریت ها و خطاهای حزب توده
را
مورد استفاده تبلیغاتی قرار می دهند.
 
منظور نابدل هم احتمالا همین است.

ولی
بی اعتنا
به
همه اینها
خود سخن و شعار امام حسین
قابل تأمل و تحلیل است.
 
۳
ان الحیاة عقیدة والجهاد. 
زندگی عبارت است از عقیده و مبارزه 
 
در این جمله امام حسین
دیالک تیک اندیشه و عمل
(تئوری و پراتیک)
به
شکل دیالک تیک عقیده و جهاد بسط داده می شود.

منظور امام حسین
از
عقیده
ایمان مذهبی
و
منظورش از جهاد،
مبارزه در راه پیروزی عقیده مذهبی
(جهاد فی سبیل الله)
است.

سؤالی که ما را از دیرباز به خود مشغول می دارد،
محتوای طبقاتی این شعار امام حسین و یا خسرو گلسرخی
است.

۴
ان الحیاة عقیدة والجهاد. 

خلاصه کردن زندگی در عقیده و جهاد
تجملی
است
که
به
خاطر خسته توده های دهقانی، پیشه وری و کارگری
حتی
خطور 
حتی
نمی کند.

چه رسد به اینکه آنها آن را سرمشق زندگی قرار دهند.

از 
  این شعار امام حسین 
ماهیت طبقاتی - انگلی او
آشکار می گردد.

امام حسین
عضو و جزو طبقه حاکمه برده دار
بوده است.

امام حسین 
ارباب بنده دار
بوده است.

شهدای کربلا
 بیش از ۱۴۰ نفر
بوده اند.
 
ما
اسامی همه را منتشر کرده ایم.

۷۲ تن اعضای طبقه حاکمه بنده دار
بوده اند
که
آدم
حساب شده اند.

۷۲ تن دیگر نیز در میدان جنگ میان امام حسین و امام یزید
به قتل رسیده اند
که
بندگان امام حسین و یاران
بوده اند
و
برای شرکت در نبرد
آزاد شده اند.

اصولا
برده ها و رعایا
حق شرکت در جنگ نداشته اند.

تفاوت و تضاد امام حسین با امام یزید
همان تفاوت و تضاد میرحسین موسوی با سید علی خامنه ای است:
امام یزید 
(امام سید علی خامنه ای)
 در
 قدرت
 است 
و
 امام حسین 
(امام میرحسین موسوی) 
در
اوپوزیسیون
است.

ولی ماهیت طبقاتی هر دو یکی است.
هر دو عضو و جزو طبقه حاکمه واحدی اند.

جنگ بین امام حسین و امام یزید
(جنگ میرحسین و سید علی)
جنگی درونطبقاتی است.

شرکت بنده های امام حسین و یاران در جنگ میان دو جناح طبقه حاکمه
نشانه خریت آنها بوده است.

این حکم در باره فرزندان توده های زحمت 
که
از
جناح های مختلف طبقه حاکمه طویله جماران 
جانبداری می کنند
نیز
صادق 
است.

۵
ان الحیاة عقیدة والجهاد. 

از آن خود کردن شعار طبقه حاکمه برده دار توسط خسرو گلسرخی
از
ماهیت طبقاتی خود خسرو
نیز
پرده برمی دارد.

اگر
خسرو
تعلق طبقاتی به توده های مولد و زحمتکش می داشت،
محتوای زندگی
را
در
عقیده و جهاد
خلاصه نمی کرد.

یکی از مشخصات مهم رهبری طویله های چپ در کشور ما
منشاء طبقاتی غیر توده ای و طبقه حاکمه ای آنها ست.

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر