۱۳۹۸ بهمن ۳, پنجشنبه

ویتالیسم (۴)


پروفسور دکتر کاملیا وارنکه
برگردان
شین میم شین

۳۸
·      ویتالیسم در طبیعتفلسفه  رمانتیکی بعد از شلینگ و هگل مجددا رونق گرفت که به دنبال کشف الکتریسیته کونتاکتی گالوانی به صورت آموزه تحریک پذیری و حساسیت فون هالر به میدان آمد. 

۳۹
·      مغناطیسم و الکتریسیته در حیوانات، به طور  ویتالیستی مورد تفسیر قرار گرفت (مسمریسم) و در احضار روح     و جریانات تئوسوفیستی فرم دمل چرکینی به خود گرفت.

۴۰
·      ویتالیسم بیولوژیکی واقعی که با نام ترویرانوس و فون مولر پیوند داشت، بعدها به صورت مکتبی در آمد.
     (بورداخ، بائر و دیگران).

۴۱
·      با رونق گرفتن شیمی، مسائل فرم سازی جزو مسائل فیزیولوژیکی ـ شیمیائی محسوب شدند و با فرم  گرفتن روانشناسی علمی جزو مسائل حیات روانی.

۴۲
·      با توسعه شیمی آلی و تولید آزمایشگاهی مواد ارگانیکی ثابت شد که برای پیدایش آنها قوه حیاتی لازم نیست و با توسعه داروینیسم و ارائه علل طبیعی ذاتی برای پیدایش انواع گیاهان و جانوران بطلان تصوراتی به اثبات رسید که حیات را وابسته به مواد مرموز غیرفیزیکی ـ غیرشیمیائی می دانستند و توسعه (تکامل) را تنها بر مبنای قوای حیاتی خاص توضیح می دادند.

۴۳

·      از منتقدان برجسته ویتالیسم در این دوره می توان دوبوآ ـ ریموند، هلم هولتس، لوتسه را نام برد.

۴۴
 

·    
    در آغاز قرن بیستم نئوویتالیسم پا به صحنه گذاشت که بنیانگذار و تئوریسین آن دریش نام داشت.

۴۵
·      دریش نظریه خود را نه بر مبنای ترکیب ماده زنده و غیرزنده، بلکه برمبنای این ادعا عرضه کرد که شیمیسم به برکت انتله شی ها ست که می تواند در آزمایشگاه،  مواد ارگانیکی تولید کند و گرنه پروتئین های مصنوعی نمی توانند فونکسیون حیاتی داشته باشند.

۴۶
·      کارکرد انتله شی ها (و پسیکوئیدها) عبارت است از انتظام اجزاء نسبت به کل، هدایت اجزاء به وسیله  کل، تنظیم، ترمیم و شفا و غیره.

۴۷
·      دریش اگرچه ضمنا به خودویژگی حیات اشاره می کرد، ولی با جدا کردن فونکسیون (کارکرد) از ساختار مشروط کننده اش به تفسیر نادرست نتایج تئوری توارث و حتی کشفیات خود در زمینه اونتوژنزه می پرداخت.

·       (مراجعه کنید به تئوری پیدایش، ژنتیک).

۴۸
·      ارگانیسم به نظر  دریش (و همچنین از دیدگاه مکانیسیسم) عبارت است از یک ماشین فیزیکی ـ شیمیائی که به مثابه  دست افزار فاکتورهای غیرمادی حیاتی (که با مواد در پیوند قرار دارند) عمل می کند. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر