۱۳۹۸ بهمن ۹, چهارشنبه

هرمه نویتیک (۲)

ویلهلم رایموند بایر
 (۱۹۰۲ ـ ۱۹۹۰)
حقوقدان، فیلسوف حقوق
محقق هگل
رئیس انجمن بین المللی هگل
آنتی فاشیست
مؤلف آثار متعدد
از جمله
تفکر و تامل
پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
 شین میم شین
 
۱۳
·      نمایندگان مهم هرمه نویتیک در حال حاضر به شرح زیرند: 

الف
در بخش زبانشناسی


فردیناند د ساسور
(۱۸۵۷ ـ ۱۹۱۳)
زبانشناس سوئیسی
 از مؤسسان استروکتورالیسم و سمیوتیک
آثار:
مسائل اساسی زبانشناسی عمومی
زبانشناسی و سمیولوژی
زبانشناسی (علم زبان)

·      فردیناند ساسور
·      مؤلف «زبانشناسی عمومی» (۱۹۱۶)  

ب
در عرصه معرفتی ـ نظری و سیستماتیکی
·      امیلیو بت
·      مؤلف «تئوری عمومی تفسیر» (۱۹۵۵)  

ت
خط مدرن هرمه نویتیک

·      ویلهلم دیلتی

۱۴
·      دیلتی هرمه نویتیک را خودفهمی آدمی در تاریخیت خویش می نامد.

۱۵
·      دیلتی فونکسیون معرفتی در چارچوب علوم انسانی را «فهمیدن» و در چارچوب علوم طبیعی را برعکس، توضح علی (علت و معلولی) قلمداد می کند.

۱۶
·      هرمه نویتیک، اینجا به مثابه ساز و برگ درک فرم های معنوی بیگانه قلمداد می شود.


۱۷

نیکولای هارتمن
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۵۰)
از فلاسفه بورژوائی واپسین
فیلسوف و پروفسور فلسفه آلمانی
از اونتولوگ های بنیادی
نماینده رئالیسم انتقادی
از نوسازان مهم متافیزیک در قرن بیستم
آثار او:
اونتولوژی (4 جلدی)
جلد اول: بنیانگذاری اونتولوژی
جلد دوم: امکان و واقعیت
جلد سوم: ساختمان جهان واقعی
جلد چهارم: آموزش مقوله ای و فلسفه طبیعت
فلسفه ایدئالیسم آلمان
اتیک
ارسطو و هگل
خطوط اصلی متافیزیک شناخت
فکر فلسفی و تاریخ آن

·      در تعیین گشتاورهای معرفتی ـ نظری ایدئالیسم و در ارزیابی اونتولوژی نوین نیکولای هارتمن و تعالیم او راجع به عینی سازی های روح می توان هرمه نویتیک را به مثابه کشف و درک فرم های معنامند عینی سازی های روح تصور کرد.

۱۸
·      هرمه نویتیک اگر از طرف اوبژکت بنگریم، به مثابه پژوهش پدیده هائی تلقی می شود که در زمینه معنامندی از نقطه نظر معرفتی فرم یافته، تحت تابعیت تعالیم علامتی (سمیوتیک) قرار دارند.  

۱۹
·      تبیین بوسیله زبان به غایت دقت مند و وسواس آمیز هرمه نویتیک معاصر بدان علمیت ظاهری خاصی می بخشد.

۲۰
·      این جنبه معرفتی ـ نظری ضامنی است برای هرمه نویتیک در زمینه شانه خالی کردن از پاسخ به مسائل مطروحه در هر دوران، که قاعدتا باید با توسل به قوانین اساسی هرمه نویتیکی از پدیده های قبلی روشن شود.

الف

·      هایدگر می نویسد:
·      «تفسیر باید بفهمد که وظیفه اول و مدام و آخرش ممانعت از پیشنهاد پیشداشت، پیش بینی و پیشدستی از طریق جرقه های ذهنی و   مفاهیم توده ای است.

·      (هایدگر در این جفنگ واژه بازی می کند تا عوامفریبی اش مقبول افتد:
·      و گرنه معانی معمولی واژه های او به شرح زیر اند:
·      معنی دقیق پیشنهاد، عوامفریبی است.
·      چیز وارونه را به عنوان چیز درست قالب کردن است.
·      ظاهرسازی است.
·      معنی دقیق پیشداشت، قصد و نیت است.
·      معنی دقیق پیش بینی، احتیاط است.
·      معنی دقیق پیشدستی، سبقت در کرد و کاری است.
·      منظور هایدگر از مفاهیم توده ای خود معمائی است.
·      احتمالا  منظور او  مفاهیم راسیونالیستی فلسفی است.
·      مترجم) 

ب
·      آنچه دستاوردی برای عصر حاضر جا زده می شود، واژه «فهمیدن» خوشایند در حرف است که در حالت مطلوب امر مسلمی است، ولی عملی و یا کاری نمی تواند باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر