۱۳۹۸ دی ۳۰, دوشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۲۳۱)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
فروغ
 
همیشه پیش از آنکه فکر کنی
اتفاق می افتد.

۱
این جمله (حکم) فروغ
یکی از احکام فلسفی بیشمار او ست.

۲
فروغ فقط شاعر نیست.

۳
فروغ
تجسم دیالک تیکی از شاعر و فیلسوف (حکیم) است.

۴
شعر فروغ
فقط شعر نیست.

۵
شعر فروغ سرشته به حکمت است.

۶
فروغ
اندیشنده ترین شخصیت کشور ما بوده است.

۷
ما برخی از اشعار او را دو بار تحلیل کرده ایم و هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

۸
محتوای معنوی ـ فلسفی این جمله او چیست؟
 

تأملی در سخنی از فروغ فیلسوف
 
همیشه پیش از آنکه فکر کنی
اتفاق می افتد.

۱
فروغ در این جمله
دیالک تیک اندیشه و عمل
را
در مد نظر دارد.

۲
عمل = اندیشه + واقعیت و یا طبیعت

۳
مثال:
بنای خانه = مدل فکری خانه + خاک و کاه و آب و آهک و آهن و سنگ و سیمان و غیره و نیروی مادی علمه و بنا

۴
این بدان معنی است که اندیشه مقدم بر عمل است.

۵
کار = روند مادیت و شیئیت و جسمیت یابی اندیشه

۶
اگر عمله و بنا
پیشایپش
اندیشه و مدل فکری و حتی اندازه های در و دیوار و سقف و غیره خانه
را
در
کله و ذهن و دفتر خود
نداشته باشند،
بنای خانه محال می گردد.

۷
فروغ اکنون
دیالک تیک اندیشه و عمل را وارونه می کند:
قبل از اندیشیدن
چیزی جامه عمل می پوشد.

۸
این
اما
دال بر چیست؟

۹
برای توضیح این رخداد
به
دیالک تیک مهم دیگری نیاز هست که علمای قرون وسطی حتی می شناختند.

۱۰
 دیالک تیک جبر و اختیار
 
ما
که نگفته ایم فروغ
با دیالک تیک جبر و اختیار
دیالک تیک اندیشه و عمل را وارونه کرده است.

۱
ما
گفتیم:
دیالک تیک جبر و اختیار
برای توضیح اندیشه فروغ لازم است:
همیشه پیش از انکه فکر کنی
اتفاق می افتد.

۲
مثال:
دل می رود ز دستم.
حافظ.

۳
حافظ اعلام می دارد که صاحب اختیار نیست.
یعنی پیش از انکه فکر کند و تصمیم بگیرد و دل به کسی بسپارد
دل
از دستش رفته است.
غریزه قدر قدرت امان فکر کردن به حافظ نمی دهد.

۴
مثال دیگر:
ما خیلی خیلی آزادانه
لیوان آب را پر می کنیم و سر می کشیم.

۵
واقعا؟

۶
ما تحت جبر اندام خویش
احساس تشنگی و نیاز بی چون و چرا به آب پیدا می کنیم
و
به فرمان غرایز قدر قدرت
پا می شویم
و
آب می خوریم

۷
سعدی می گوید
تشنه سوخته در چشمه جوشان چو رسید
تو مپندار که از پیل ژیان اندیشد.

یعنی
اختیار دست خودش نیست
علیرغم خطر مرگ
دل به دریا می زند و آب می نوشد تا زنده بماند.

یعنی تحت جبر عینی
قرار دارد
یعنی
رفع تشنگی
پیش از انکه فکر کند
اتفاق می افتد.

۸
یعنی در دیالک تیک جبر و اختیار
نقش تعیین کننده از ان جبر است
بی آنکه اختیار هیچکاره و هیچ واره باشد.
 
رژیم دروغگو، ‌جنایتکار، و بی کفایت ولایت فقیه
 سدّ اساسی در راه آزادی، ‌عدالت اجتماعی، و پیشرفت میهن ما 
ست

۱
در این سرتیتر بیانیه
رژیم ولایت فقیه
با معاییر اتیکی (اخلاقی) تعریف و عملا تحریف شده است:
دروغگو
جنایتکار
بی کفایت

۲
ضمنا
رژیم جامعه ای
یعنی
دولت آن
یعنی
یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی جامعه
سد اساسی در راه آزادی و عدالت اجتماعی و پیشرفت جامعه قلمداد شده است.

۳
یعنی
عملا
تحلیل بند تنبانی از جامعه ارائه داده شده است.

۴
اگر شازده رضا و رسانه های بی بی ۳۰ و ۳۰ عن عن هم بیانیه می دادند
تحلیلی
بدتر از این
عرضه نمی کردند.

۵
هیچ مارکسیستی دولت جامعه را با معاییر اتیکی ـ استه تیکی تحلیل نمی کند
بلکه با معیار طبقاتی تحلیل میک ند
و
ضمنا
سد اساسی توسعه جامعه را در زیربنای اقتصادی می جوید
در
طبقه حاکمه می جوید
که
اجامر رژیم
مأمورینش محسوب می شوند.

۶
طبقه حاکمه
می تواند
سید علی و مشد حسن و لاشخورهای دیگر را با مش رضا پهلوی و انصاری و غیره
جایگزین کند
و
در خشکسالی حاکم بر طویله
آب حتی از اب تکان نخورد.
 
هی مش راسل

۱
مذهب
را
نمی توان با علم
مقایسه کرد.

۲
حالا بیندیش و بگو:
تفاوت موضوعی و مفهومی مذاهب با علوم چیست؟
 
طرز تفکر اسکولاستیکی و یا طوطی وشیسم

۱
هنر روحانیت
و
روشنفکریت
تکرار طوطی وش
آیات و روایات و احادیث و اخبار است.

۲
ما این طرز «تفکر» را طرز تفکر اسکولاستیکی می نامیم.

۳
روحانیت
و
روشنفکریت
حتی به آنچه که خود تکرار می کنند، نمی اندیشند.

۴
چون خیلی از این آیات و روایات و احادیث و اخبار
ناقض یکدیگرند.

۵
ما
شاهد نوعی اوتوماتیسم هستیم.

۶
نوعی علافی در فرم حرافی
در
جهان مجازی
مد شده است.

۷
هیچکس موضع روشن ندارد.

۸
آدم نمی داند که به انچه که می خواند باور کند و یا نخوانده بگذرد.

۹
مثال:
حریف امروز می نویسد:
شوهرم با جنده ای زنا کرده
و
شیخ شهر
عقد ازدواج او را با جنده خوانده و من شده ام از خانه رانده با سه بچه درمانده

۱۰
دوستان مجازی در مصیبت حریف
زار می زنند و دلضعفه می گیرند.

۱۱
حریف یک ساعت بعد
در کسوت طبیبی
نسخه می پیچد
و
پستی در زمینه استه تیک پوست صورت
منتشر می کند.
 
۱۲
انگار حدیث جنده و زنا و شوهر و سه بچه
خواب و خیالی بیش نبوده است.

۱۳
به کجای این طویله می توان آویخت پالان را؟
 
نامه‌ی مارکس به روگه
 ۱۸۴۴
حقیقتاً چیزی برای افتخار کردن و فخر فروختن وجود ندارد.

همه چیز یک رقابت ناعادلانه است
و
آن که بهترین و بزرگ‌ترین و برنده و «موفق» می‌شود،
مادام که به کلیت و قواعد این رقابت تن در دهد،
در حقیقت شرافتش را بیشتر باخته است.

رسیدن به مدارج عالی در علم و هنر و دیگر مهارت‌ها
افتخاری ندارد
تا زمانی که حتی یک کودک به این دلیل که پدر و مادرش توان صرف هزینه‌ های مدرسه و ورزش و کلاس را ندارند،
از پرداختن به دانش و هنر و مهارت
باز می‌ماند.

امروز
انسان راستین
شرمگین از «موفقیت‌»هایش است
نه
مفتخر به آن‌ها.
و این «شرم خود یک انقلاب است».

پایان

۱
گذشت آن زمان
مش مارکس

۲
امروزه
خیلی ها با مدارک دکترا
حتی
سر افکنده اند
و
شرم و شعور
چیزی از جنس کیمیا ست.

۳
کسی هم نیست
تا
با مشاهده ذلت موفق های زمانه
شرم کند و به فضیلت انقلابی متصف شود.

۴
خدای متعال
آمده پایین
و
رفته در سید علی
و
از
زبان سید علی فرمان تیرباران هر نفسکشی را صادر می کند.

۵
حتی
بی خیال سرنگونی هواپیمای مسافربری با ۷۰۰ مسافر است.

۶
ترامپ عنقلابی
هم از طویله امریکا
آمده
و
یک راست رفته تو
توله کوسه رف زنجان و دف سنجان
و
از
زبان ضعیفه
عرعر می کند.

۷
و
ما
در خاوران
دوره می کنیم
شب را و روز
 را
هنوز
 را
 
علی ربیعی
 
سخنگوی دولت جماران
در یادداشتی در روزنامه "ایران" نوشته است :
«معترضان آبان ماه باید در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نماینده داشته باشند»
حریف

علی ربیعی مشهور با نام مستعار «عباد»،
سیاستمدار اصلاح‌طلب، سخنگوی دولت و وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی
او که زاده جنوب تهران است پیش از عنگلاب تکنسین کارخانه‌هایی چون ارج بود و پس از عنگلاب اسلامی تا ۱۳۶۰ مسئول شاخهٔ کارگری حزب جمهوری اسلامی شد. ویکی‌پدیا
۱
این همان کاری است
که
طبقه حاکمه امپریالیستی
از دیرباز تئوریزه کرده و جامه عمل پوشانده است.

۲
این به معنی
تبدیل خیابان به سالن «دیسکورس (بحث) عاری از سلطه» (هابرمس)
است.

۳
مثال:
جنبش سبز در اروپا
به
همین طریق
اهلی و رام شد.

۴
نمایندگان اعتراضایت خیابانی
فیشر و غیره
توسط خیابانیان
انتخاب شدند
و
با
کفش کتانی و پالان و افسار و عرعر
وارد مجلس شدند.

۵
ورود به مجلس اما
عملا
به
معنی
خروج از سنگرهای خیابان
و
ورود به سنگر طبقه حاکمه
است

۶
فیشر پالان به دوش آس و پاس
ناگهان
حقوقی در حد فوتبالیست های بوندس لیگا
دریافت می کند.

۷
در مدت کوتاهی جزو و عضو طبقه حاکمه می شود.
مهدوی کیا و علی دایی با برو و بیا می شود
میلیونر می شود
و
غرقه در نعمات شکمیستی و زیرشکمیستی می شود.

۸
بدین طریق فاتحه ای بر رادیکالیته مقاومت توده ای خوانده می شود.

۹
همان جنبش خیابانی صلح خواه
حمله به یوگوسلاوی را بی اعتنا به قانون اساسی خود المان
تأیید و تصویب می کند

۱۰
وجود اجتماعی
تعیین کننده شعور اجتماعی است.

۱۱
طرز تفکر در کاخ و کوخ
به این دلیل متفاوتند که
محتوای سفره گسترده در کاخ و کوخ
یعنی
طرز زیست در کاخ و کوخ
متفاوتند.

۱۲
جنبش بی سر و بی سازمان آابنماه که سهل است
حتی
حزب پی دی اس
سارا واگن کنشت
بدین طریق
زباله می شود
ضد توده می شود.

۱۳
بدین طریق
گیزی
گوزی می شود.

در یکی از روزها از دیوژن پرسیده بودند:
جامعه چه وقت خوشبخت می گردد.

دیوژن در پاسخ گفته بود:
« آنگاه که پادشاهانش فیلسوف شوند
و
یا
فلاسفه اش
پادشاه شوند.»

۱
زنده باد.

۲
مشکل تعویض اسم ایران
 (که به قول امام جمعه قم، اسم ضعیف ضعیفه ای است)
هم
حل شد:
ایران
را
باید
خوشبختستان
بنامیم
که
هم
سکنه اش فیلسوف اند
و
هم
فلاسفه اش
شیخ و شاه
 
۳
علاوه بر این
هنر
نیز
در
سطل عیرانیان است و بس
 
رییس یک دانشگاه در روسیه که مسئول بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان خارجی نیز بود در یکی از خاطرات خود نوشته است:
«من با دانشجویانی از کشورهای مختلف سر و کار داشتم و خاطرات به یاد ماندنی از آنها دارم، روزی ده نفر از دانشجویان کشور ویتنام نزد من آمدند و از من خواستند تا در مورد سهم غذا، اطاق و هزینه ای که برای درس آنها در نظر گرفته بودیم معلومات دهم.
بعد از اینکه من برای شان گفتم چقدر پول را برای شما جهت مصارف در نظر گرفته ایم و چند وقت غذا به شما می‌دهیم و در هر اطاق چند نفر از شما می‌توانند بود و باش کنند، آنها برایم گفتند: یک خواهش از شما داریم، این مقدار غذا، امکانات تحصیلی و سهولت‌های بود و باش برای ما زیاد است، ما نصف این غذا را می‌خواهیم و از تمام مصارفی که می‌خواهید برای ما انجام دهید نصف آنرا کم کنید و به جای آن ده نفر دانشجوی دیگر هم از ویتنام برای این بورسیه دعوت کنید، ما تعهد می‌کنیم که با نصف این هزینه دوره تحصیل خود را به پایان می‌رسانیم و به عوض ده نفر بیست نفر از کشور ما می‌توانند تحصیلات عالی بدست بیاورند.
رییس در ادامه خاطراتش می‌نویسد: آنها با این ابتکار شان توانستند بعد از تکمیل دوره تحصیل به جای ده نفر بیست نفر فارغ التحصیل شوند.»

اما بیایید و دیدگاه جوان‌های افغانستان را نگاه کنید، حتی به خاطر تفاوت زبان، قوم، منطقه و مذهب نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و صبح تا شب به جان همدیگر افتاده اند و به هم توهین و تحقیر می‌کنند.
پس بیایید دست به دست هم داده کشور خود را آباد کنیم.

هی نرگس نوری

۱
ویتنام
کجا
افغانستان و جماران کجا؟

۲
خاک شهر قم
گمان داری
بشر می‌پرورد
تخم خر می‌پرورد!!
زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است
بس که این ملت خر است
 
«من به ‌این دلیل مخالف مذهب هستم که مارا به ‌راضی‌بودن و سرسپردگی تعلیم می‌دهد تا از درک علمی جهان ناتوان باشیم.»
ریچارد داوکینز
کتاب ساعت ساز نابینا

کلینتون ریچارد داوکینز ‏ رفتارشناس و زیست‌شناس فرگشتی اهل بریتانیا است. وی همچنین استاد صاحب کرسی دانشگاه آکسفورد در «درک عمومی علم» از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸و نویسندهٔ کتاب‌های علمی برای عموم می‌باشد. او عضو انجمن سلطنتی علوم و انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا است و در تفسیر و آموزش مهارت دارد.
ویکی‌پدیا
 
۱
این فقط یک روی مدال مذاهب است:
افیون

۲
روی دیگر مدال مذهب
دعوت به مقاومت و مبارزه است:
آه

۳
مذهب
به قول مارکس
دیالک تیک آه و افیون است.

۴
مذهب می تواند
توده را بسیج کند و به حمله بر دژهای حاکمیت و حکومت برانگیزد.

۵
در جنگ های دهقانی آلمان
مذهب دو چهره از خود نشان داد:

الف
چهره کاتولیکی
در سنگر فئودالیسم ماند

ب
چهره ضد فئودالی
در سنگر دهقانی ـ بورژوایی
علم سرخ برافراشت.
 
عنگلاب در عنگلاب

ما امشب فرمایشات شازده رضا را شنیدیم و کیف سگ کردیم:

شازده رضا گفت:
من با بخشی از ارتش و سپاه و بسیج
در تماسم.

عنگلاب بعدی
عنگلاب سفید خواهد بود.

یعنی عاری از خشونت و خشم و خون خواهد بود .

البته
شاید اینجا و آنجا
برخی از آحاد مردم
خون دماغ شوند
که
امری طبیعی است.

شازده اضافه فرمود:
شرط پیروزی عنگلاب سفید
دست نخورده ماندن ارتش و سپاه و بسیج است.

بنابرین
باید همین ها گذار از جمهوری اسلامی به جن ـ قوری عرفانی
را
تضمین کنند.

پرسیدند:
میلیاردر های زنجانی و سنجانی و منجانی
چه باید بکنند؟

شازده گفت:
خیال شان راحت باشد.

ما
بالاخره نفهمیدیم
که
با
عنگلاب سفید
چه تغییری صورت خواهد گرفت.
 
تفاوت موضوعی و مفهومی مذاهب با علوم چیست؟

۱
موضوع هر علم
جزئی از واقعیت عینی است:

الف
موضوع فیزیک
مولکول است.

ب
موضوع شیمی اتم

پ
موضوع بیولوژی
سلول

ت
موضوه ژئولوژی
زمین

ث
موضوع فیزیولوژی
روندهای حیاتی اندام
مثلا گردش خون

ج
موضوع جامعه شناسی
جامعه

۲
می توان گفت:
علم
خرد جزء اندیش
است.

۳
با
علوم
حتی
با همه علوم
نمی توان
کل هستی را
مورد بررسی قرار داد.

۴
با
چرخ خیاطی
نمی توان زمین را شخم زد.

۵
هر چیزی بسته با ساختارش
فونکسیونی دارد.

۶
خیلی ها
برای مقابله با مذهب
به
علوم
چنگ می زنند
یکی به ریاضی
دیگری به بیولوژی و الی اخر.

۷
از داورین آیه نازل می کنند تا بطلان مذاهب را اثبات کنند

۸
می توان با علوم
بطلان این و یا آن اندیشه مذهبی
 را
اثبات کرد
ولی
نمی توان
از علوم
آلترناتیو و بدیلی برای مذاهب
عرضه کرد.

۹
ما در توسعه تاریخی بشریت و جامعه بشری
با
سه فرم از خرد کل اندیش
سر و کار داشته ایم:

الف
میتولوژی
(علم الاساطیر)

ب
تئولوژی
(مذاهب، خداشناسی)

پ
فیلوسوفی
(فلسفه، حکمت)
 
۱۰
تئولوژی (مذاهب)
نتیجه نفی دیالک تیکی میتولوژی است.

۱۱
تئولوژی را
نه
با
علوم
بلکه با فیلوسوفی
یعنی
با
فلسفه علمی
(فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی = ماتریالیسم دیالک تیکی، تاریخی، تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)
می توان به چالش کشید و جایگزین ساخت.

۱۲
فلسفه علمی
همه علوم را مورد تجرید قرار می دهد و جذب می کند
ضمنا
متدئولوژی پژوهش
در اختیار علوم قرار می دهد.

۱۳
دیری است که علوم مارکسیستی ـ لنینیستی
تشکیل شده اند:
مفاهیم جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی را ما ترجمه و منتشر می کنیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر