۱۳۹۸ بهمن ۷, دوشنبه

هماندیشی با باران میرزایی (۴)


ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی
 
باران میرزایی

به 
 نظرم 
شايد 
گلسرخي
 اگر 
جنبش ماركسيستی 
را 
به
 راه مسيح 
هم تشبيه مي كرد 
آنقدر اشتباه نكرده بود.
 
شايد 
علت يافتن اين تشابهات غير متشابه بين اسلام و ماركسيسم يا مسيحیت
 اين
 باشد 
كه 
هم 
محمد 
(حداقل در شروع رسالت خود)
 و 
هم 
عیسی مسيح، 
يك 
مبارزه طبقاتي
 را 
شروع كرده بودند:
محمد يتيم چوپان 
در 
مقابل سران قريش و روابط و مناسبات طبقاتي 
 طغيان مي كند 
همانطور 
كه 
عیسی مسيح، 
  مقابل طبقه حاكمه يهود
 انقلاب مي كند.

برای تمرین تفکر مفهومی و کسب لیاقت خوداندیشی و هماندیشی
بهتر است 
که 
مفاهیم باران 
مورد تأمل قرار گیرند:

جنبش ماركسيستی 
اسلام
 ماركسيسم
   مسيحیت
محمد
عیسی مسيح
مبارزه طبقاتي
  يتيم چوپان 
طغیان در مقابل سران قريش و روابط و مناسبات طبقاتي 
 طغيان مي كند
 انقلاب عیسی مسيح، 
در
مقابل طبقه حاكمه يهود
 
۱
جنبش ماركسيستی
 
راستی
منظور از جنبش چیست؟
 
جنبش 
ترجمه واژه آلمانی «Bewegung»  است
که
به
معنی حرکت
است.
 
حرکت 
نحوه وجودی و صفت مشخصه ذاتی ماده 
را
 تشکیل می دهد.

نه
 ماده
 می تواند بدون حرکت وجود داشته باشد
 و
 نه
 حرکت 
می تواند بدون ماده معنی داشته باشد.

عام ترین معنی فلسفی مقوله «حرکت»، 
عبارت است
 از  
تغییر 
بطور کلی!
حالا برمی گردیم به مفهوم جنبش مارکسیستی.
حرکت مارکسیستی
در
بهترین حالت
بی معنی است.
 
به
همین سان
جنبش فاشیستی
جنبش مذهبی
و
غیره
نیز.
 
ما باید در رابطه با جنبش
ماده متحرک و جنبنده
را
بسط دهیم
تا
خواننده و شنونده خر نشود.
 
مثلا
جنبش کارگری
جنبش بردگان
جنبش دهقانی
جنبش بورژوایی
جنبش فئودالی ـ روحانی
جنبش دانشجویی
 جنبش روشنگری
 
در این صورت
باران
دیگر نمی تواند بگوید:
به 
 نظرم 
شايد 
گلسرخي
 اگر 
جنبش ماركسيستی 
را 
به
 راه مسيح 
هم تشبيه مي كرد 
آنقدر اشتباه نكرده بود.
 
باران
باید در این صورت بگوید:
تشبیه جنبش کارگری به جنبش اشرافیت برده دار و روحانی

۲
اسلام
 
اسلام
چیست؟
 
ما 
در 
تحلیل آیات قرآن
به 
نتیجه زیر می رسیم:
 
عالی ترین اوتوریته (مقام، مرجع، قدرت) در قرآن و اسلام،
الله
است. 
 
رابطه بشریت با الله
رابطه عبد با معبود
رابطه برده با ارباب برده دار
رابطه غلام با خداوند غلام
است.
 
رسول اکرم
حتی
خویشتن خویش
را
عبد الله
بنده الله
معرفی می کند.
 
اعلام بشریت به عنوان بنده خدا
به
چه معنی می تواند باشد؟
 
۳
در
همین دوئالیسم انسان و الله اسلام
ماهیت طبقاتی و فرماسیونی ـ اقتصادی اسلام 
عربده می کشد:
اسلام
دین دوران برده داری
است.

سؤال منطقی:
قبل از ظهور حضرت محمد و تبلیغ اسلام
کدامین دوران تاریخی
می تواند وجود داشته باشد؟

۴
بشریت 
قبل از
اسلام
باید 
نه
عبد و بنده
بلکه آزاد باشد
و
جامعه بشری
قبل از اسلام
باید
 کمون اولیه
باشد.

رسالت رسول اکرم
تنزل دادن بشریت 
از 
مقام آزاد (مختاریت، صاحب اختیار بودن) و برابر و خواهر و برادر
  به 
درجه عبد و بنده و وابسته و زباله  و دشمن
است.

ترفند حضرت محمد
فضیلت سازی از ذلت
است:
سقوط بشریت از مقام آزاد به بنده
را
حضرت محمد
به
عنوان تحفه تساوی بشری
جا می زند.

چپ نمایی مبتنی بر عوام فریبی
ذاتی اسلام
است.

همه با هم برابرند
به
این دلیل قوی و معنوی
که
همه
بنده اند و وابسته اند و زباله اند.

به 
چنین برابری
باید
ایستاده
ادرار کرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر