۱۳۹۷ بهمن ۸, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۵۶)

پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
اینتراکسیون

۷
·    از سوی دیگر، از مناسبات جامعه ای ئی که بنیان اینتراکسیون را تشکیل می دهند، ماهیت اجتماعی روابط میان انسانی قابل رؤیت نیست.
·    مناسبات جامعه ای ئی که از پیوند روابط میان انسانی   تشکیل یافته اند.
·    برای اینکه اینتراکسیون قادر به درک وساطت های جامعه ای توسط مناسبات تولیدی نیست.

۸
·    ما در رابطه با  اینتراکسیون، با مفهومی مستعمل در جامعه شناسی غیرمارکسیستی و در  گروهتئوری اجتماعی آن برای نمودارسازی ساختار روابط اجتماعی سر و کار پیدا می کنیم که انعکاس ثابت اجتماعی بنیادی در گروهتئوری بورژوایی است که تشکیل دهنده گروه اجتماعی است.

۹
·    مفهوم اینتراکسیون در آثار هومانس به طرز چشمگیری برجسته می شود.
·    هومانس مفاهیم زیر را ثوابت اجتماعی سه گانه ی عمیقا بیانگر ماهیت گروه اجتماعی می داند:   

الف
·    «اینتراکسیون»

ب
·    «اکتیویته»
پ
·    «احساس»

۱۰
·    هومانس ادعا می کند که گروه های اجتماعی در اثر اینتراکسیون اعضای آن تشکیل یافته اند.
·    اگرچه برای مشخص سازی همه جانبه آن، باید مفاهیم «اکتیویته» و «احساس» هم بدان افزوده شوند.

۱۲
·    مؤلفین دیگر از قبیل ز. ب. آتسلاندر، در مشخص سازی (کاراکتریزاسیون) کارخانجات صنعتی به مثابه سیستم اجتماعی و یا به مثابه ارگانیسم (اندام) اجتماعی، به اینتراکسیون مقام و جایگاه مرکزی  اختصاص می دهند.
·    جایگاهی که این سیسم در آن به مثابه سیستم متشکل از  اینتراکسیون شرکت کنندگان توصیف می شود.

۱۳

·    اینتراکسیون، سرانجام در درک ویزه معنی عام خود را کسب می کند.
·    ویزه اینتراکسیون را به مثابه روابط اجتماعی قلمداد می کند که در نتیجه اعمال انسانی پدید می آیند.

·    مراجعه کنید به هماندیشی (مخابرات، کومونیکاسیون)، متدهای سوسیومتریکی

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر