۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

سیری در سخنرانی شی جین پینگ رهبر بزرگ ترین حزب کمونیست جهان (۴)


شی جین پینگ
(تاریخ تولد:  ۱۹۵۳)
و
 پینگ لی‌یوان
سیاست‌مدار چینی و عالیرتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین است 
 
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین 
 
منیع:
صفحه فیسبوک روزبه نوید

۱
تاریخ به جلو میرود.
 برای اشخاص متردد، کنار گود نشسته ها، تنبلها و ضعیفها منتظر نخواهد ماند.
 
 فقط 
با 
 جلو رفتن با تاریخ
ما
 قادر خواهیم بود آینده ای روشن داشته باشیم.
 
آنچه که رهبر حزب کمونیست چین
بی کم ترین تکلف
بر زبان می راند،
نخستین فرمان مانیفست کمونیستی
است:
پرولتاریا
پس از قبضه قدرت
باید
به توسعه سریع نیروهای مولده همت گمارد.

توسعه نیرهای مولده
یعنی
توسعه انسان مولد، علم و فن و وسایل تولید و نحوه استخراج مواد خام و غیره.

جلو رفتن با تاریخ
در
واقع
جلو راندن تاریخ
است.

در
 دیالک تیک فرد و جامعه (تاریخ)
است
که
فرد
جامعه
(تاریخ)
را
به پیش می راند 
و
به
پیش می رود.

دیالک تیک توسعه
از این قرار است:

برای درک و توضیح دیالک تیک توسعه 
باید
با
دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت
آشنا شد
که
یکی از مهم ترین دیالک تیک های ماتریالیستی ـ تاریخی است:

۲ 
 فقط 
با 
 جلو رفتن با تاریخ
ما
 قادر خواهیم بود یک آینده ای روشن داشته باشیم.

دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت
در
دو عرصه واقعیت عینی جامعه بشری
برای درک و توضیح پدیده ها، روندها و سیستم ها
به خدمت گرفته می شود و ضمنا وارونه می شود:
 
الف
نقش تعیین کننده
در
دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت
در
عرصه شناخت
از آن اوبژکت است.
 
ب
نقش تعیین کننده
در
دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت
در
عرصه جامعه بشری
از آن سوبژکت است.
 
سوبژکتیویته
یکی از مهمترین کشفیات مارکس است:
 
تاریخ بی سوبژکت نیست.

بدون
سوبژکتیویته
تاریخ پیش نمی رود.

گذار از هر دوران تاریخی به دوران نوین
به  طرز سوبژکتمندی صورت می گیرد.

در
دوران کنونی
(دوران گذار گلوبال از سرمایه داری به سوسیالیسم)
پرولتاریا
سوبژکت تاریخ 
است.
 
۳
 فقط 
با 
 جلو رفتن با تاریخ
ما
 قادر خواهیم بود یک آینده ای روشن داشته باشیم.
 
جلو رفتن پرولتاریا و توده های مولد و زحمتکش زیر پرچم آن
یعنی
توسعه جامعه ضمن توسعه خویشتن خویش
 که
دیالک تیکی از جامعه پروری و خود پرروی
است.
 
این
یعنی
توسعه همزمان اوبژکت (جامعه) و سوبژکت (پرولتاریا و توده تحت رهبری پرولتاریا)
 
بدین طریق
آینده روشن
بنا می شود.
 
می توان گفت
که
در
 این جمله رهبر جمهوری خلق چین،
اکتیویته و سوبژکتیویته
به شکل پیش روی با تاریخ و حزب کمونیست (ما) مطرح می شود.

اکتیویته به فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی اطلاق می شود.

۴
 فقط 
با 
 جلو رفتن با تاریخ
ما
 قادر خواهیم بود یک آینده ای روشن داشته باشیم.
 
معنی عمیق این سخن شی
عبارت است از اینکه
آینده
نازل نمی شود، 
بلکه
ساخته می شود.
 
اوتوماتیسمی
در بین نیست.
 
نسازی 
ساخته نمی شود.
 
اوبژکت 
(جامعه، موضوع کار)
فقط در صورتی توسعه می یابد
که
توسعه داده شود.
 
توسعه بخشیدن به جامعه
اما
کار هر خر نیست.
 
برای توسعه بخشیدن به جامعه
وجود حزب طراز نوین طبقه کارگر
الزامی 
است.
 
حزبی
که
خود
در
روند توسعه دادن به جامعه،
توسعه می یابد.
 
روی دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت
باید کار کرد
تا بهتر درک شود.
 
۵
حزب ما
 ۹۵ سال است
 که
 در مقابل آزمون زمان همچنان پا بر جا مانده،
 اما ما باید همواره برای حفظ روح و روان کمونیست هائی که حزب
 را
 بوجود آوردند
 بکوشیم.
 
منظور شی
از این سخن
روشن نیست.
 
منظور شی
شاید این باشد
که
حزب کمونیست چین
از
توفان ها گذشته است و نابود نگشته است.
 
ضمنا
باید یاد مؤسسان حزب را زنده نگهداریم.
 
حفظ روح و روان نسل قبلی کمونیست های چین
به چه معنی است؟
 
سرمشق قرار دادن آنها؟
 
مادیت بخشیدن به روح و روان آنها؟
 
۶
 
ما 
همواره
 باید مردم را در قلب خود داشته باشیم.

حفظ مردم در قلب خویش
به معنی عشق به خلق باید باشد.
 
حزب کمونیست
ماهی
است
و
توده
دریا
 ست.
 
جدایی حزب از توده
مرگ حزب است.
 
این ایده احتمالا یکی از ایده های مائو ست.
 
۷
 
 
 ما 
باید به جلو رویم، 
ولی ما 
 هرگز 
نباید راهی را که در گذشته پیموده ایم 
 فراموش کنیم. 
 
در این جمله شی
تریاد ماضی ـ مضارع ـ مستقبل
(اریک هوبس باوم)
تبیین می یابد:
بدون درک و تحلیل ماضی،
نمی توان
آینده روشن 
ساخت.
 
فراموش کردن ماضی
به معنی زیستن در مضارع مدام است.
 
به معنی درجا زدن است.
 
به معنی یکسانی آینده با مضارع است.
 
جلو رفتن
باید
توأم با تحلیل راه طی شده باشد
و
گرنه
آینده روشن
ساخته نمی شود.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر