۱۳۹۷ دی ۲۱, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۵۰)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


اینتگراسیون
(همپیوندی)

۱
·    اینتگراسیون به روندی اطلاق می شود که در آن روند، عناصر نسبتا مستقل سیستم در اثر تشکیل و افزایش تأثیر متقابل، ساختارهای نسبتا مستقلی را پدید می آورند و در نتیجه، سیستمی با کیفیت جدیدی رشد و تکوین می یابد.

۲
·    در روند اینتگراسیون از سویی، ماهیت و طبیعت سیستم به مثابه کل تشکیل می یابد و از سوی دیگر، عناصری که روزی عناصر نسبتا مستقلی بودند، خصلت و مشخصات خود را تغییر می دهند.
·    آن سان که آنها در سیستم توسعه یابنده جدید، جا و مقام معینی کسب می کنند و در نتیجه، فونکسیون های معینی را به عهده می گیرند.

·    مراجعه کنید به عنصر، ساختار، فونکسیون، سیستم، دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم، دیالک تیک ساختار ـ سیستم ـ فونکسیون

۳
·    عناصر بر مبنای جای جدید عناصر در سیستم و فونکسیون های جدید آنها بسته به جای جدیدشان،  شیوه های رفتاری و خودویژگی های جدیدی کسب می کنند و  از یکدیگر متمایز می گردند.

۴
·    گرایشات اینتگراتیو (همپیوندساز) و دس اینتگراتیو (همپیوندی گسل) از تأثیر متقابل خود عناصر سیستم حاصل می آیند.

۵
·     همه فاکتورهای اینتگراتیو (همپیوندی گرا) و دس اینتگراتیو (همپیوندی ستیز) مؤثر افتنده ی خارجی بر سیستم، این روند اینتگراسیون را فقط از طریق تغییر عناصر، تحت تأثیر قرار می دهند.

۶
·    در این میان، چنان به نظر می رسد که هر چه درجه اینتگراسیون، عالی تر باشد،  فاکتورهای خارجی به همان اندازه شدیدتر می توانند سیستم را تحت تأثیر قرار دهند.

۷
·    اگر در نظر گیریم که هم گرایشات اینتگراتیو (همپیوندی گرا) و دس اینتگراتیو (همپیوندی ستیز) خارجی و هم گرایشات اینتگراتیو(همپیوندی گرا) و دس اینتگراتیو  (همپیوندی ستیز)  داخلی مؤثر می افتند، آنگاه سیستم با درجه  اینتگراسیون معین، تا آنجا ثباتمند خواهد بود که گرایشات اینتگراتیو  (همپیوندی گرا) و دس اینتگراتیو  (همپیوندی ستیز) در تعادل با هم باشند.

۸
·    کل سیستم را زمانی می توان به مثابه سیستم در حال  اینتگراسیون تلقی کرد که ترازوی گرایشات اینتگراتیو  (همپیوندی گرا) و دس اینتگراتیو  (همپیوندی ستیز) به نفع کفه گرایشات اینتگراتیو (همپیوندساز) سنگینتر باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر