۱۳۹۷ بهمن ۹, سه‌شنبه

مشاهده (نظارت، رؤیت) (۱)


پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین


   

۱



·      مشاهده به نوعی از کردوکار عملی انسان ها، به نوعی از روابط عملی انسان ها با جهان عینی پیرامون شان و یا با خودشان (خود نگری) اطلاق می شود.



۲

·      مشاهده ضمنا به مثابه متد شناخت تلقی می شود که از ادراک آماجگرای حسی (بی واسطه و یا با واسطه، مستقیم و یا غیرمستقیم) اوبژکت (موضوع شناخت) مورد نظر تشکیل می یابد.



۳

·      مشاهده را در فرم آغازینش می توان در حیوانات نیز یافت.



۴

·      مشاهده از رفتار غریزتا (بطور غریزی) مشروط حیوانات نسبت به محیط زیست ناشی می شود و فرم یک عمل (اکت) نویروفیزیولوژیکی را دارد.



۵

·      خودویژگی این عمل نویروفیزیولوژیکی در وابستگی به خصوصیات انواع جانوران تعیین می شود و با  تحریکات ناشی از شرایط محیط زیست مربوطه بوجود می آید.



۶

·      مشاهده اما به صورت توسعه یافته اش با کردوکار کاری انسان ها پیوند دارد و لذا فرم مناسبات عملی خاص انسانی با واقعیت عینی است.



۷

·      ساده ترین روند کار از مشاهدات آغاز می شود.



۸

·      انسان ابتدائی که ابزار کار خود را از مواد معین و به شکل معین می سازد، قبلا باید تأثیرات اشیاء ساخته شده از این مواد را در فرم مورد نظر در کردوکار عملی خویش مشاهده کرده باشد.



۹

·      انسان ابتدائی ضمنا در ن کار، به مشاهدات جدیدی نایل می آید، با مشخصات جدید اشیای پیرامون خود آشنا می شود و آنها را مورد بهره برداری قرار می دهد.



۱۰

·      مشاهده از رفتار اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) انسان با محیط زیست خویش حکایت دارد.



۱۱

·      مشاهده فقط از ادراک پاسیو (منفعل) تشکیل نمی یابد.



۱۲

·      پیش شرط مشاهده، اغلب، عبارت است از قرار گرفتن آگاهانه سوبژکت شناسنده و کوشنده در مقابل اوبژکت مورد شناسائی.



ادامه دارد.

-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر