۱۳۹۷ دی ۱۵, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۴۷)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


روانشناسی مهندسی
ادامه

۱۳
·    در غیر اینصورت، اختلالات و تخریباتی می توانند صورت گیرند و به مضرات اقتصادی بزرگ منجر شوند.

۱۴
·    اگر افراد انسانی در بیگانگی با روند کار تولیدی بیواسطه مؤثر افتند، به دشواری می تواند اثرگذارباشند.


۱۵
·    نفوذ افراد انسانی بر روندهای جاری وساطت می شود.  (با واسطه است.)

۱۶
·    افراد انسانی اغلب، سیگنال های گدگذاری شده راجع به جریان روند کار تولیدی دریافت می کنند و باید به آن سیگنال ها واکنش سریع، دقیق و اعتمادآمیز از خود نشان دهند.

۱۷
·    وظایف مهم روانشناسی مهندسی در رابطه با مطلوب سازی همکاری انسان و ماشین و سیستم فنی از همین جا نشئت می گیرند.

·    مراجعه کنید به همکاری (کئوپراسیون، تعاون)

۱۸
·    اولین پیش شرط عبارت است از پژوهش ساختار روندهای روانی و خصایص و مشخصات در رابطه با درک و حلاجی سیگنال ها و پاسخ دادن (واکنش نشان دادن) به آنها.

۱۹
·    روانشناسی مهندسی در وهله اول به حل مسائل اصلی زیر  مبادرت می ورزد:

الف

۱
·    امکانات، فرم ها (مودی) و حد و مرز های دریافت اطلاعات و تعیین ظرفیت دریافتی ارگان های حسی

۲
·    در این میان، هم فرم سیگنال ها مهم است و هم تعداد (فرکانس، تواتر) سیگنال ها.

۳
·    تنظیم سیگنال دهندگان باید از این معارف تبعیت کند.
·    مثلا از فرم، اندازه و انتظام اعداد، مدارج ابزارهای اندازه نما.

ب
·    پژوهش کارآیی های حسی (سنسوموتوریکی) که ضمنا حاوی مسائل انتقال و حلاجی اطلاعات اند.
·    اطلاعاتی که به طور حسی دریافت شده اند و حاوی تصمیمگیری های درخور (اطلاعات فرماندهی) و قبل از همه حاوی روندهای یادگیری اند.

پ
·    تنظیم حتی الامکان بهتر عناصر خدماتی (انتظام، گروه بندی، رنگ دهی و ملاحظه نقطه نظرهای انتروپومتریکی)

ت
·    مدل بندی و بازسازی کردوکار ارگان های حسی انسانی و روندهای روانی به قصد بررسی و استفاده فنی (کردوکار تقلیدی)

ث

۱
·    دیاگنوستیک (علم تشخیص اختلالات) و تشکیل متدهای دیاگنوستیکی جهت انتخاب افراد، توسعه متدهای تمرین و تربیت و روش های تمرین و تربیت.

۲
·    بررسی امکان ظرفیت های مقداری و ایندیویدوئالیزاسیون (فردی سازی) متدهای کار و رژیم کار بر اساس خودویژگی های فردی عامل مربوطه.»
·    (لئونتیو، لرنر، اوشانین، «مسائل و نتایج روانشناسی» (دفتر خاص روانشناسی مهندسی)، ۱۹۶۳، ص ۲۸)

۳
·    روانشناسی مهندسی بدین طریق به لحاظ متدیکی ـ آزمایشی ـ کاری و متدیکی ـ پسیکولوژیکی ـ کاری (روانشناسی کار) با متد سیبرنتیکی پیوند می خورد.

۲۰
·    روانشناسی مهندسی با  هدفگزاری جامعه ای اش در مناسبات تولیدی سوسیالیستی به تشکیل شرایطی خدمت می کند که تحت آن شرایط، انسان ها می توانند به توسعه همه جانبه نایل آیند.

۲۱
·    روانشناسی مهندسی نمی تواند خود را به مسائل مربوط به همخوانی انسان ـ ماشین ـ سیستم محدود سازد.

۲۲
·    روانشناسی مهندسی در سوسیالیسم هر چه بیشتر به ایفای فونکسیون های ایده ئولوژی ساز و تربیتی می پردازد.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر