ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا ۚ وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾
[ المائدة: ۷۶]
بگو:
آيا جز اللّه خداى ديگرى را كه براى شما مالك هيچ سود و زيانى نيست
مىپرستيد
و
حال آنكه اللّه شنوا و داناست؟
مخاطب کریم در این آیه، اهل کتاب اند.
این آیه کریم
دال بر این است که اهل کتاب به عوض الله، خدایان بی خاصیتی را، که نه سودی برای شان دارند و نه ضرر و زیانی، می پرستند.
در حالیکه الله، خدایی است که مشمول دیالک تیک سود و زیان است.
یعنی
برای کسانی سود آور است و برای دیگران زیان آور.
علاوه بر این، هم شنوا ست
یعنی حرف های انها را می شنوند
و
هم دانا ست
یعنی از حرف های ناگفته پنهان در دل خلایق محتاط خدای بی خاصیت پرست،
خبر دارد.
﴿قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ
وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِن قَبْلُ وَأَضَلُّوا
كَثِيرًا وَضَلُّوا عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ﴾
[ المائدة: ۷۷]
بگو:
اى اهل كتاب، به ناحق در دين خويش غُلوّ مكنيد؛
و از خواهشهاى آن مردمى كه از پيش گمراه شده بودند و بسيارى را گمراه كردند و خود از راه راست منحرف شدند
پيروى مكنيد.
انتقاد دیگر کریم از اهل کتاب این است
که در ستایش از مسیحیت و یهودیت مبالغه می کنند و از کسانی پیروی می کنند که پیشاپیش گمراه شده بودند و دیگران را گمراه کرده بودند و از راه راست منحرف شده بودند.
ما در این آیه، با زنجیره بی آغاز و بی انجام علی (علتی ـ معلولی) آشنا می شویم:
اهل کتاب هم معلول گمراهی اند و هم علت گمراهی (هم گمراه می شوند و هم گمراه می کنند.)
﴿لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ
دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا
يَعْتَدُونَ﴾
[ المائدة: ۷۸]
از بنى اسرائيل آنان كه كافر شدند به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند، و اين لعنت پاداش عصيان و تجاوزشان بود.
کسانی از خلق یهود که کفر ورزیده اند، مورد لعن و نفرین حضرات داود و عیسی ابن مریم قرار گرفته اند.
یعنی
لعنت به دلیل عصیان و تجاوز بوده است.
اینجا هم کریم دیالک تیک علت و معلول را به شکل دیالک تیک عصیان و تجاوز اهل کتاب ـ لعن و نفرین انبیاء بسط و تعمیم می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر