پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
برگردان
۱۵
· مارکسیست ها ـ اما ـ برعکس، جهان بینی بی عیب و نقصی را عرضه می کنند که پیش شرط های لازم برای بسیج اراده سیاسی را دارا ست.
۱۶
· این را خطاب به سیاستمداران سوسیال ـ رفرمیستی می گویم که بر آنند که می توان حزب جامعه دگرگونسازی را بدون سمتگیری جهان بینانه تشکیل داد و رهبری کرد.
۱۷
· هر حزبی ـ به مثابه ابزار سیاسی برای تغییر جامعه ـ بی شک و تردید به مبانی جهان بینانه مشترک نیاز دارد و گرنه به انجمن وراجی بدل خوهد شد.
۱۸
· هیچ جامعه ای نمی تواند، بدون حد معینی از همنظری جهان بینانه، ارزش ها و آماج های مشترک و انتظارات و توقعات همانند از زندگی، ادامه حیات دهد، به آنارشی و هرج و مرج دچار نشود و از هم نپاشد.
۱۹
· طبقه حاکمه ـ در هر دوران جامعتی ـ ارزش ها، هنجارها و الگوهای فکری خود را به طبقات تحت سلطه می قبولاند و طبقات تحت سلطه هم ـ ساده لوحانه ـ جهان بینی طبقه حاکمه را به مثابه جهان بینی خویش می پندارند.
۲۰
· این بخشی از ساختار حاکمیت است.
۲۱
· ما این را «هژمونی» (سرکردگی) می نامیم.
(شعور حاکم در هر جامعه، شعور طبقه حاکمه است.
مترجم)
۲۲
· مضامین فکری را ـ اما ـ نمی توان به کسی تحمیل کرد.
۲۳
· برای پذیرش مضامین (محتواها) به تأیید نیاز خواهد بود، حتی اگر تأییدی پنداری و تحریف شده باشد.
۲۴
· اگر میان مضمون سازی های ایدئولوژیکی با واقعیت جامعتی تضاد روشنی پدید آید و وارد شعور (ضمیر) مردم شود، آنگاه نظام هژمونی مند از هم می پاشد.
۲۴
· گفتیم که جامعه بورژوائی، به دلیل تضادهای واقعی و عریان خود، دیگر قادر به ارائه جهان بینی یکپارچه نیست.
۲۵
· از این رو جامعه بورژوائی، راه نجات خود را در توسل به «پلورالیسم» (تعدد) می جوید و بدین طریق به توجیه آنارشی فکری می پردازد.
(انواع و اقسام مکاتب فلسفی جدید از پوزیتیویسم تا رلاتیویسم،
با نمایندگانی از عالم علوم مثبته،
از قبیل برتراند راسل
از غیرقابل شناخت بودن هستی دم می زنند،
از تعدد (پلورالیسم) حقایق،
از بی سمت و سوئی تاریخ.
و همه آب به آسیاب ایدئولوژی بورژوازی واپسین می ریزند.
آنگاه فیلم ها ساخته می شوند و برای هرکس حقیقت خاص خود قائل می شوند.
مترجم)
۲۶
· این زخم بردارترین و سست ترین موضع در سیستم حاکمیت بورژوازی واپسین است.
۲۷
· این امر سبب می شود که پیش شرط ساختاری هژمونی، یعنی همنظری و وحدت نظر درونی آن در هم بشکند.
۲۸
· مارکسیست ها ـ اما ـ جهان بینی ئی برای عرضه در اختیار دارند که تصویر تام و تمامی از روندهای طبیعی، روندهای جامعتی، تصورات ارزشی و آماج های انسانگرا عرضه می کند.
۲۹
· این نقطه قوت ما ست.
۳۰
· ما هرچه کمتر به کوتاه آمدن های ایدئولوژیکی و سازش در مقابل فراورده های جهان بینانه علیل و بیمار تفکر بورژوائی واپسین تن در دهیم، به همان اندازه نیرومندتر خواهیم بود.
۳۱
· اگرچه اکنون برای مدتی گذرا به ظاهر در مواضع اقلیت و حاشیه ای در حیات فکری زمان خود قرار داریم.
۳۲
· درست به این دلیل که انسان ها در جستجوی سمتگیری روشن در جهان هستند، پیوند درونی جهان بینی علمی مارکسیسم، نیروی سیاسی نیرومندی است و کار بر روی تئوری یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای موفقیت آتی ما ست.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر