آذر و احسان طبری
پژوهشی از احسان طبری
راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی
(مجله “دنیا” دوره دوم، سال ششم، شماره ۴ زمستان ١٣۴۴)
درنگی
از
شین میم شین
طبری
دو ملاک در ارزیابى شخصیت انسانى
شخصیت
۲۷
· هر فرد منفرد، مناسبات خود را نسبت به جامعه قبل از همه از طریق روابط جامعتی متنوع خویش توسعه می دهد.
· برای اینکه روابط جامعتی متنوع برای او به عنوان ارگانیسم عضوبندی شده، همواره به صور زیر وجود دارند:
الف
· به صورت کارخانجات
ب
· به صورت شهرها
پ
· به صورت قصبات
ت
· به صورت کلکتیوهای کار
ث
· به صورت خانواده ها
ج
· به صورت گروه های مبتنی بر دوستی
ح
· به صورت سازمان های جامعتی
خ
· به صورت احزاب و غیره
۲۸
· مارکس در تحلیل تولید مادی از «تولید به لحاظ جامعتی (جامعتا) تعیین شده افراد» شروع به حرکت می کند و وجود آن را تشکیل دهنده ی اولین پیش شرط هر تاریخ بشری می داند.
· این بدان معنی است، که هنوز نمی توان از توسعه شخصیت دم زد، اگر تحولی در مناسبات جامعتی صورت نگرفته باشد، اگر نحوه و نوع ارضای حوایج افراد جامعتا تعیین نشده باشد.
۲۹
· از این رو، ساختار بیولوژیکی ـ جامعتی افراد بشری
هم به موضوع علوم طبیعی و هم به موضوع علوم جامعتی مبدل می گردد.
۳۰
· شخصیت به مثابه مفهوم سوسیولوژیکی از این طریق مشخصیت کسب می کند که توسعه اش زمانی شروع می شود که فرد به از آن خود کردن دانش تجربی جامعتی می پردازد و در روند کار، به مثابه سوبژکت به تغییر مناسبات جامعتی و تشکیل مناسبات جامعتی جدید مبادرت می ورزد.
۳۱
· مناسبات جامعتی در فرم تاریخی ـ مشخص شان شرایط عینی کردوکار حیاتی هر فرد را تشکیل می دهند و به مثابه شرایط عینی حیاتی در افکار و احساسات و در ضمیر او انعکاس می یابند.
۳۲
· شخصیت با شناخت ماهیت خود و با تعیین انگیزه کردوکار خود بر اساس همان شناخت ماهیت خود، متقابلا بر مناسبات جامعتی تأثیر می گذارد و بدین طریق هم آنها را تغییر می دهد و هم خویشتن خویش را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر