۱۳۹۸ آذر ۱۳, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۱۴)

 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم

اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
فصل هفتم
بخش اول
فلسفه تئوریکی:
تأکید بر نقش اکتیو سوبژکت در روند شناخت
 
 
فصل هفتم
بخش اول
قسمت دوم

۱
·     کانت در کسب شناخت، میان قضاوت های آنالیتیکی و سنته تیکی (تجزیه ای ـ تحلیلی و ترکیبی) تفاوت قایل می شود.

۲
·     قضاوت های آنالیتیکی، قضاوت هایی اند که  مسندشان در سوبژکت  موجود است.
·     مثال:
·     کلیه اجسام منبسطند (انبساط یافته اند.)

۳
·     طرز تعیین قضاوت های آنالیتیکی، تجزیه و یا آنالیز است.

۴
·     در قضاوت های آنالیتیکی، فقط مسندی که در سوبژکت اندیشیده شده است، توضیح داده می شود.

۵
·     در قضاوت های سنته تیکی، بر خلاف قضاوت های آنالیتیکی، مسند جدیدی به سوبژکت افزوده می شود.
·     مثال:
·     کلیه اجسام سنگین اند.

۶
·     با قضاوت های سنته تیکی، حکمی راجع به پیوند و  رابطه سوبژکت و مسند، فرمولبندی می شود.

۷
·     طرز تعیین قضاوت های سنته تیکی، ترکیب (سنتز) است.

۸
·     قضاوت های آنالیتیکی، ارزش معرفتی (شناختین) ناچیزی دارند.

۹
·     برای اینکه در قضاوت های آنالیتیکی، فقط توضیح آنچه که معلوم است، صورت می گیرد.

۱۰
·     ارزش معرفتی واقعی را فقط قضاوت هایی دارند که حکمی راجع به پیوند و رابطه تصورات متضاد مختلف عرضه می دارند.

۱۱
·     این فقط و فقط در قضاوت ها سنته تیکی صورت می گیرد.

۱۲
·     ضمنا در وهله اول در قضاوت هایی صورت می گیرد که مبتنی بر پیوندهای تصورات واقعی اند که از طریق ادراک و استنباط کسب می شوند.
·     یعنی در قضاوت های تجربی.

۱۳
·     این نوع از قضاوت های سنته تیکی، بنیان مجموعه کردوکار معرفتی اند.
·     آنها اما هدف نهایی آنها نیستند.

۱۴
·     کردوکار معرفتی نباید در قضاوت های سنته تیکی بماند (درجا بزنند.)
·     برای اینکه آنها فاقد مهم ترین گشتاور (ممان) شناخت واقعی اند:
·     فاقد عام ترین و ضروری ترین خصلت اند.

۱۵
·     اعتبار قضاوت های تجربی، فقط شامل عرصه تجربه می شود.
·     عرصه ای که از آن کسب شده اند.

۱۶
·     از این رو، توجه کانت به نوع دیگری از شناخت معطوف می شود:
·     به قضاوت هایی که هرچند سنته تیکی اند، اما همزمان معتبرالعام و ضرور (ضد تصادفی) نیز هستند.

۱۷
·     معتبرالعام و ضرور اما به نظر کانت، فقط قضاوت هایی می توانند باشند که نه از تجربه، بلکه از خرد محض کسب شده باشند.
·     اپریوری (ماورای تجربی) باشند.
·     یعنی قضاوت هایی که خصلت اعتبار عام و ضرور را پیشاپیش بر دوش می کشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر