۱۳۹۷ مرداد ۱۵, دوشنبه

ماهیت (ذات، باطن، بود) (۵)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین


گئورگ ویلهلم فریدریش هگل
 (۱۷۷۰ ـ ۱۸۳۱)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی

۳۸
·      هگل جدا کردن اصولی ماهیت و پدیده توسط کانت را مورد انتقاد دیالک تیکی قرار می دهد و رد می کند:
·      «پدیده نشاندهنده چیزی نیست که در ماهیت نباشد و در ماهیت چیزی نیست که بروز خارجی واقعی نداشته باشد.»
·      (هگل، «انسیکلوپدی (دایرة المعارف)»، پاراگراف ۱۳۹)

۳۹
·      انسان با شناخت  پدیده است که به شناخت ماهیت راه می گشاید.

۴۰
·      ماهیت اما از آنجا که تضاد هویت و تفاوت را در بطن خود دارد، نه فقط با وجود، بلکه قبل از همه با شدن در رابطه است  و ببرکت تضادمندی اش، می تواند به زایش پدیده های خود نایل آید.

۴۱
·      از همین جا معلوم می شود که هسته عقلی دیالک تیک هگل راجع به رابطه ماهیت و پدیده تحت تأثیر نیازهای سیستم ایدئالیستی ـ عینی او قرار دارد.

۴۲
·      ماهیت و  پدیده به نظر هگل تعین های «ایده مطلق» اند که در مسیر توسعه  خویش از پله های ماهیت، پدیده و بالاخره واقعیت که وحدت ماهیت و  پدیده است، بالا می رود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر