۱۳۹۷ تیر ۳, یکشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۱۴)


 
پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

 ۳
تاریخ ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی

۱
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی ـ و مارکسیسم بطور کلی ـ در سال های چهل قرن نوزدهم، به مثابه محصول توسعه جامعه ای و علمی دوره ما قبل، در پیوند با تشکیل طبقه کارگر بمثابه نیروی تاریخی و سیاسی مستقل، پا به عرصه وجود نهاد.

۲
·      پرولتاریا برای مبارزه موفقیت آمیز در راه امحای (از بین بردن) استثمار انسان بوسیله انسان، تسخیر قدرت سیاسی و ساختمان جامعه سوسیالیستی به شناخت قوانین توسعه جامعه بشری نیاز داشت.

۳
·      از این رو، تشکیل جهان بینی علمی طبقه کارگر به یک نیاز تاریخی بدل شده بود.

۴
·      با دستاوردهای تفکر انسانی زیر، پیش شرط های تئوریکی لازم برای جهان بینی نوین فراهم آمده بود:

الف

·      با فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان
·      (کانت، فیشته، هگل، فویرباخ)

ب

·      با اقتصاد سیاسی کلاسیک انگلیس
·      (آدام اسمیت، دیوید ریکاردو)

پ

·      با آموزش مبارزه طبقاتی در تاریخ
·      (تی یر، تیه ری، گیزو)

ت

·      با آموزش سوسیالیسم اوتوپیکی و کمونیسم اوتوپیکی  

ث

·      با کشفیات بیشماری در علوم طبیعی که پیوند دیالک تیکی پدیده های طبیعی را هر چه عمیقتر و همه جانبه تر نشان می دادند.

۵
·      مارکس و انگلس ـ از موضع طبقاتی استثمار شدگان و ستمدیدگان ـ توانستند، تمامت گنجینه دانش بشری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در چالش با ایدئولوژی بورژوائی، جهان بینی علمی را پدید آورند.
·      جهان بینی ئی که طبقه کارگر را به جایگاه خویش در تاریخ و به رسالت تاریخی خویش آگاه می سازد و با قانونمندی های عام حاکم بر طبیعت، جامعه و تفکر آشنا می سازد و ابزار تئوریکی علمی لازم را برای مبارزه در اختیار آن قرار می دهد.

۶

·      به قول فریدریش انگلس، «اینجا مارکس با درک ماتریالیستی تاریخ خویش، با اثبات اینکه کلیه تصورات و نظرات حقوقی، سیاسی، فلسفی، مذهبی و غیره انسان ها ـ در تحلیل نهائی ـ از شرایط اقتصادی زندگی آنها، از شیوه تولید و مبادله فراورده ها سرچشمه می گیرند، به کمک آنها شتافت.
·      بدین طریق، جهان بینی منطبق با وضع زندگی و مبارزه پرولتاریا پدید آمد.
·      فقدان مالکیت کارگران، فقط می توانست با فقدان توهم در کله آنها توأم باشد.
·      این جهان بینی پرولتری اکنون جهانگردی خود را آغاز می کند.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۴۹۴)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر