پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۲
ماتریالیسم تاریخی
۱
· ماتریالیسم تاریخی مهمترین دستاورد فلسفه
مارکسیستی است.
۲
· ماتریالیسم تاریخی به استکمال (کمال یابی) ماتریالیسم
فلسفی مارکسیستی منجر شده است.
۳
· برای اینکه ماتریالیسم تاریخی، ماتریالیسم فلسفی
مارکسیستی را در جامعه بشری و در توسعه تاریخی جامعه بشری قاطعانه و پیگیرانه به کار می بندد.
۴
· ماتریالیسم تاریخی از روند زندگی واقعی انسان ها
و از کردوکار عملی انسان ها که قبل از همه، بمثابه پراتیک روند تولید و بازتولید
مادی و پراتیک مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی است، آغاز به حرکت می کند.
۵
· به عبارت دیگر، ماتریالیسم تاریخی از کردوکار
عملی ـ انتقادی و انقلابی انسان ها، از کردوکاری که انسان ها در آن مناسبات جامعه
ای خود را و لذا خود را در می یابند و تغییر می دهند، تفسیری ماتریالیستی به عمل
می آورد.
۶
· ماتریالیسم تاریخی نیروهای محرکه تعیین کننده جامعه
ای را در روند تاریخ کشف می کند که در نهایت از روند زندگی مادی خود جامعه نشئت می
گیرند و به بررسی قوانین عام و بنیادی ساختار و توسعه جامعه بشری ـ بمثابه کل ـ می
پردازد.
۷
· فلسفه مارکسیستی ـ در وهله اول ـ بر این مبنا ست که به جهان بینی اوپتیمیستی (مبتنی بر خوش بینی) و انقلابی بدل می شود.
· به فلسفه ای بدل می شود که مسائل جهان بینانه را
در رابطه با جهان بمثابه کل مطرح می سازد.
· به فلسفه ای بدل می شود که مسائل توسعه جامعه
بشری، کردوکار زندگی عملی انسان تاریخا مشخص و روندهای جهانی انقلابی را که شاخص
دوران معاصرند، با مسئله گزاری (طرح مسئله)
فلسفی واحد پیوند می دهد و خود بمثابه ابزار فلسفی، بزرگترین تحول تاریخی ـ جهانی،
یعنی انقلاب سوسیالیستی و ساختمان جامعه سوسیالیستی و نوین، بمثابه سلاح تئوریکی
حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر در می آید.
· (اوپتیمیسم
به موضعگیری ئی اطلاق می شود که از حوادث آتی انتظاری مثبت دارد، از امید و خوش
بینی لبریز است. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر