۱۳۹۵ تیر ۱۵, سه‌شنبه

هماندیشی با حریفی (5)


میم حجری

بحث در رابطه با مفهوم حقیقت
ـ به دلایل مختلف ـ
بحث بغرنجی است:

1
دلیل اول این بغرنجی این است که
طبقه حاکمه نعل وارونه می زند و
جای مفهوم حقیقت را با مفهوم واقعیت عوض می کند.
یعنی به تحریف همزمان هر دو مفهوم فلسفی مبادرت می ورزد.

2
ظاهرا در ادبیات چپ کشور
جای ایندو عوض شده است.
تفکر مفهومی در ایران
چیزی مجهول و ناشناخته است.
در ایران خر تو خر مفهومی حاکم است.
هر کس به میل خویش واژه های من در آوردی اختراع می کند و فضل فروشانه به خورد همنوع می دهد.
در نتیجه کسی حرف دهن خود و حرف همنوع خود را نمی فهمد.

3
شاید بهتر باشد که از دیالک تیک واقعیت و حقیقت سخن رود.

4
دیالک تیک واقعیت و حقیقت
بسط و تعمیم دیالک تیک اشیاء و تصاویر اشیاء است.

5

واقعیت عینی (شیئ) در آیینه ذهن منعکس می شود.
عکس می اندازد:

الف
اگر این انعکاس
(که از هفت خوان های طبقاتی می گذرد)،
در مطابقت با اصل (شیئ) باشد،
ما با حقیقت سروکار پیدا می کنیم.

ب
اگر این انعکاس
مخدوش و مثله و نیمبند و کاذب باشد،
یعنی با اصل در مطابقت نباشد،
ما با دروغ و باطل (ضد حقیقت) سر و کار پیدا می کنیم.

6
رابطه واقعیت امر با حقیقت امر نیز دیالک تیکی است:

الف
واقعیت امر
(جمله، ادعا، نظر،سخن)
اگر مورد تأیید تجربه عینی باشد.
اگر علمی و منطقی و درست باشد
حقیقت امر نامیده می شود.
در این صورت
انعکاس واقعیت امر در آیینه ذهن
درست بوده است.

ب
اگر واقعیت امر
) جمله، ادعا، نظر،سخن)
از کوره پراتیک (تجربه و آزمایش و غیره)
سربلند بیرون نیاید
و غیر علمی و غیر منطقی باشد،
باطل است.
حقیقت امر نیست.

7
مثال:

الف
واقعیت امر اول:
زمین سیاره ای است.
این واقعیت امر
حاکی از انعکاس درست زمین در آیینه ذهن است.
بنابرین، یک حقیقت امر است.

ب
واقعیت امر دوم:
زمین سیاره ای متشکل از الماس است.
این واقعیت امر
حاکی از انعکاس نادرست زمین در آیینه ذهن است.
بنابرین، حقیقت امر نیست.
دروغ و باطل و یاوه ی بی پایه است.

8
اشکال دیگر که در این زمینه هست،
عوضی گرفتن حقیقت با صداقت است.

9
حریفی به نیت وفاداری به «حقیقت»
شق القمر می کند و به زن و شوهری می گوید
که هر کدام از آنها با یکی دیگر رابطه جنسی دارند.
در نتیجه آندو از هم جدا می شوند
و کودکان شان دچار مصیبت می گردند.

10
اینجا صداقت فتنه انگیز (سعدی) با حقیقت
عوضی گرفته می شود.
به قول درست سعدی
دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز.

حقیقت دراین زمینه کتمان بیگانه روی آندو ست و نه افشای آن.
حقیقت در این زمینه با
 ژرف اندیشی، دور اندیشی، عاقبت اندیشی و بشردوستی
دست در دست می رود.

11
به زبان فلسفی
حقیقت با ماهیت در پیوند است.
حقیقت آن است که انسان، انتزاعی تلقی نشود.
انسان در بستر دیالک تیکی جبر و اختیار و خودپوئی و آگاهی تصور شود.
انسان در قید و بند قوای قدر قدرت غریزی و غیره تصور شود.
اختیار و آگاهی
بطرز متافیزیکی مطلق نشوند.
یعنی ماهیت روابط و همزیستی ها کشف شود.

12
صداقت اما با سطحیت در پیوند است.
صداقت
چه بسا
خریت مضاعف است.
صداقت
بر خلاف حقیقت
در سطوح چیزها ست.
حقیقت اما در اعماق است و کشفش مشقت می طلبد.

13
برای کشف حقیقت
شناخت حسی، شناخت عقلی، شناخت تجربی و شناخت نظری (تئوریکی)
به تنهائی
کافی نیستند.
ترکیبی از همه اینها لازم است:
دیالک تیک حسی ـ عقلی / دیالک تیک تجربی ـ نظری
لازم است.

14

لنین در این زمینه زحمات عظیمی متحمل شده است.
لنین با ایدئولوگ های طبقه حاکمه امپریالیستی
از فرقه های متنوع و متعدد
به چالش عصب سوزی پرداخته است.

15
لنین در این چالش از عینیت حقیقت دفاع کرده است
مفهوم حقیقت عینی را مدیون لنین هستیم.

16

در مکاتب معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  متنوع طبقه حاکمه امپریالیستی
حقیقت چیزی سوبژکتیو است.

به اندازه آدم ها حقیقت هست.
(فیلم حقیقت ژاپنی و هالی وودی)

حقیقت هر آن فکری است که برای فرد معینی مفید و سودمند باشد.
) پراگماتیسم ویلیام جیمز)

بدین طریق «یا علی» گفتن سید علی به هنگام تولد
حقیقتی است 

جلسه دو هفتگی سید علی با امام زمان و خضر و الیاس
در آسمان هفتم
حقیقتی است.
چون برای اجامر سودمند است.

17
لنین با اثبات عینیت حقیقت
تبر بر این تحریفات اجامر از حقیقت فرود می آورد.

18
عینیت حقیقت
بدان معنی است که حقیقت مستقل از این و آن است.
مستقل از منافع این و آن است.
در نتیجه
ادعای کثرت حقایق
فردی بودن حقیقت
به تعداد آدم ها وجود داشتن حقیقت
جفنگی بیش نیست.

19
جوشیدن آب در فشار جو در 100 درجه سانتیگراد
یک حقیقت عینی است.
اصلا ربطی به بود و نبود کسی و سود و زیان کسی ندارد.

20
دشواری دفاع از حقیقت عینی
در تمیز آن از واقعیت عینی است.

21
برای رفع این مشکل
دیالک تیک واقعیت امر و حقیقت امر
فوق الذکر
کمک بزرگی است.

22
حقیقت عینی
واقعیت عینی عینا (و نه ذهنا) منعکس شده در آیینه ذهن است.
حقیقت عینی
واقعیت عینی بطور اوبژکتیو (و نه بطور سوبژکتیو)
منعکس شده در آیینه ذهن است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر