۱۳۹۵ تیر ۱۹, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (413)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:

قسمت اول
جامعه شناسی  در ایالات متحده امریکا

پیشکش به 


سرگرد عطارد
سردار سلحشور توده و حزب توده
در (۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.

   47


·        انتقاد ـ بویژه ـ بر دو دو نقطه نظر پارسونس تمرکز می یابد:

الف
·        انتقاد اولا بر نادیده گرفتن این مسئله تمرکز می یابد که روندهای سیستم  را می توان به مثابه روندهای تطبیق سیستم جهانی ـ طبیعی و سیستم جهانی ـ اجتماعی موضوع بررسی قرار داد. 

ب
·        انتقاد ثانیا بر نادیده گرفتن این مسئله تمرکز می یابد که روندهای تطبیق هر سیستم اجتماعی باید با تحلیل دقیق کیفیت تصمیمگیری و کیفیت هدایت (اداره، رهبری) در رابطه قرار گیرد.   

48
·        سیستمتئوری های بوکلی، ایستون، دویچ و اتسیونی خواهان ارائه راه حل به این مسائل اند که تحت عنوان «تئوری های سیستم اجتماعیِ آغوشگشا به محیط زیست و بلحاظ تقبل بغرنج» وارد عرصه می شوند:   

49
·        «سیستم تحلیلی مدرن بر آن است که هر سیستم اجتماعی ـ فرهنگی با ظرفیت تقبل (اداپسیون) عالی و یا با درجه انتگراسیون (همپیوندی) عالی، حاوی سطح مطلوب ثبات و انعطاف است:
·        ثبات نسبیِ شالوده های اجتماعی ـ پسیکولوژیکی روابط میان پرسونال (روابط میان اشخاص) و معانی فرهنگی و هیرارشی (سلسله مراتب) ارزشی اند که پیوند اعضای گروه را در هماندیشی (دیسکورس) یونیورسال، حفظ می کنند.
·        در عین حال، انعطافمندی روابط ساختاری که مشخصه اش فقدان سدهای محکم در مقابل تحول است و مزید بر آن، لیاقت لازم در زمینه بازسازماندهی  ساختار نهادی موجود باید خواهان الزامات محیط زیست و یا شرایط تعیین کننده باشند.   
·        معیار اصلی سیستم تقبلی بغرنج عبارت است از ظرفیت آن برای حفظ ساختارش و یا برای تغییر بنیادی ممکنه اش.»
·        (بوکلی، «جامعه شناسی و سیستم های مدرن»، ص 206)

50
·        در این سیستمتئوری ها، سیستم های اجتماعی به مثابه «واحدهای به اصطلاح منسوب به محیط زیست» قلمداد می شوند که بر پایه تطبیق شان بر شرایط درونی و برونی، وجود دارند و توسعه می یابند.

51
·        کارآیی سیستم به مثابه ترکیب ظرفیت های تصمیمگیری، اطلاعاتی، هدایتی (اداری) و تحرکی (موتور واره)  تلقی می شود.      

52
·        «مدل سیستم دینامیکی مخالف آن است که بتوان سیستم اجتماعی ـ فرهنگی را منطبق با ماشین های پیش برنامه ریزی شده محسوب داشت.
·        اشاره به سازمان های تقبلی (اداپتیو)  بغرنج، تشکیل آلترناتیو ها را الزامی می سازد که در روند توسعه سیستم ـ بطور مستمر و مداوم ـ با اتخاذ تصمیماتی، واحدهای معینی انتخاب می شوند.»
·        (همانجا، ص 159)    

53
·        تز مرکزی این سیستمتئوری ها عبارت از این است که سیستم اجتماعی زمانی می تواند دوام آورد و شکوفا شود (رونق گیرد) که حاوی ظرفیت تصمیمگیری و اداری (رهبری) باشد که همزمان به مثابه «سوبژکت» سیستم عمل کند و روند های سیستم را سازماندهی کند.       

54
·        «فرعیسیستم سیاسی» هر سیستم اجتماعی به مثابه چنین ظرفیتی تفسیر می شود و بدین طریق به مثابه مرجع تصمیمگیری و مرجع اداری  به مقام «رهبر جامعه» ارتقا داده می شود.
·        (اتسیونی، «بسیج به مثابه طرح ماکرو سوسیولوژیکی» در مجله «جامعه شناسی بریتانیا»، شماره 3، 1966، ص 244) 

55
·        «سیاست ساز و برگ تصمیمگیری است که به واسطه آن می توان تکالیف اجتماعی را تعیین کرد، حفظ کرد و تغییر داد.»
·        (دویچ، «اعصاب دولت»، ص 242، ترجمه هورست هولتسر به زبان آلمانی)    

56

·        روند های سیاسی حاوی دو فونکسیون اجتماعی زیر اند:  

الف
·        وحدت بخشی به زیرعرصه های جامعه و تشکیل واحد اجتماعی یکپارچه.     

ب
·        تجهیز عمل اجتماعی به قصد واقعیت بخشی به ارزش های اجتماعی.
·        (اتسیونی، «جامعه اکتیو»، ص 76، ترجمه هورست هولتسر به زبان آلمانی)   

57

·        سیستم «سیاست» حاوی فونکسیون های زیر است:   

الف
·        تعیین اوتوریتاتیو (مقتدرانه) آماج های سیستم.

·        مراجعه کنید به اوتوریته، آماج در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ب
·        بسیج اوتوریتاتیو (مقتدرانه) منابع برای نیل به آماج ها

پ
·        انتگراسیون (همپیوندی) سیستم.  

ت
·        تخمین مخارج و پیشبرد ارزش ها»
·        (میچلی، «سیاست امریکا»، 1967، ص 7)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر