۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۲۲)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش به 


هوشنگ تیزابی
 (۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ ) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»

روانکاوری

۱
·    روانکاوی به روش شناخت اختلالات عصبی و معالجه بیماران مبتلا به اختلالات عصبی اطلاق می شود که توسط فروید در اواخر قرن ۱۹ توسعه داده شده و بعد توسط او به صورت تئوری پسیکولوژیکی درآمده است.
·    پسیکولوژی (روانشناسی) ژرف

۲
·    روانکاوی از این نقطه حرکت می کند که مجموعه رفتارهای بشری با به اصطلاح لیبیدو (انرژی تمایلات، گرایشات و غرایز جنسی برای ارضای هوس) تعیین می شود.

۳
·    فروید در سال های بعد غریزه جنسی را در مقابل غریزه مرگ قرار می دهد.

۴
·    فروید ایندو غریزه را علیرغم متضاد بودن شان به عنوان دو غریزه اصلی حیات بشری قلمداد می کند.

۵
·    به نظر فروید، غرایز جنسی کودک که چه بسا در سن و سال پایین توسعه یافته اند، بسته به جنسیت کودک به مادر و یا به پدر سمتگیری می کنند.
·    سمتگیری ئی که با ممنوعیت رابطه جنسی با خویشاوندان خونی در جامعه منافات دارد و از این سمتگیری «عقده اودیپوس» تشکیل می یابد.

۶
·    بدین طریق، لیبیدوی به طور بیولوژیکی تعیین شده در تضاد با هنجارها و تابوهای جامعتی قرار می گیرد.

۷
·    فروید از این تضاد (بندتنبانی. مترجم) تضاد اصلی میان طبیعت و جامعه را استخراج می کند.

۸
·    بر اساس این تصور فروید، خواهش های جنسی کودکی و بعد ها خواهش های جنسی بالغین، باید سرانجام «سرکوب شوند» تا کودک و بالغ در تضاد با جامعه قرار نگیرد.

۹
·    اما از آنجایی که لیبیدو باقی و پا بر جا می ماند، باید مؤثر واقع شود.

۱۰
·    افراد سالم می توانند به «تبخیر» لیبیدو نایل آیند.
·    یعنی قطار لیبیدو را بر ریل (راه آهن) دیگری بیندازند.
·    یعنی در کرد و کارهای دیگری شکوفا سازند.

۱۱
·    در قاموس فروید، کلیه کردوکارهای انسانی در فرهنگ، علم، سیاست و غیره از این تبخیر نشئت می گیرند.
·    (یعنی همه چیز منشاء بند تنبانی دارد. مترجم)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر