۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۹, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۴۱)


·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت

فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۸
 

۸۴
·     کانت بالاخره در «آنتروپولوژی از نقطه نظر پراگماتیکی» به تبیین اندیشه زیر مبادرت می ورزد:
·     «اورانگوتان و یا شمپانزه ارگانی را که برای راه رفتن به خدمت می گرفت، ، برای حس کردن اشیاء و برای سخن گفتن به خدمت می گیرد.
·     یعنی آن را به عضو انسانی مبدل می سازد.
·     عضوی که حاوی درونی ترین جزء ارگان، برای استفاده از فهم است و با فرهنگ جامعتی، به تدریج توسعه می یابد.»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۵۳۷)

۸۵
·     اسنادی از آثار کانت که حاوی موضعگیری مثبت نسبت به مسئله توسعه (تکامل) در جهان ارگانیکی اند، می توانند به وفور تکثیر شوند.

۸۶
·     اما به همین سان هم می توان مواضعی را نشان داد که اندیشه تکاملی شان برای جهان ارگانیکی محال است.

۸۷
·     در اثر کانت، تحت عنوان «نقد قوه قضاوت» نیز برای موضع اساسی او، جمله شاخص زیر یافت می شود:
·     «برای آدمیان حتی اعلام چنین نظری و یا امید به چنین نظری که باب میل نیوتون باشد، مثلا ایجاد ساقه گیاهی بنا بر قوانین طبیعی بدون در بین بودن نیت، غیرقابل درک خواهد بود:
·     اما با این نگرش آدمیان باید به طور کلی به مخالفت برخاست.»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۵۱۶)

۸۸
·     این موضعگیری کانت از دو نظر خودویژه او ست:

الف
·     اولا اشاره به نیوتون که برای کانت در تمام طول حیاتش، سرمشق کلاسیکی در سختگیری علمیت بوده است.

ب
·     ثانیا به این دلیل که در این موضعگیری کانت، محبوس بودن او در طرز تفکر علوم طبیعی مته متیکی با تمامت وضوح نمودار می گردد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر