۱۳۹۷ آذر ۹, جمعه

تأملی در تأملات ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ (ﻣﺎﻧﻰ) (۲۴)

ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ
(ﻣﺎﻧﻰ)
(۱۳۳۰)
شاعر، نویسنده و پژوهشگر
انقلاب در برابر انقلاب!
منبع:
رادیو مانی
 
تحلیلی
از
یدالله سلطانپور
 
حضور روشن  زنان 
در 
خیزش‌ها و طرح خواسته ‌های نوین در ایران، 
نشان گذر از محوریت مردانۀ این کشور در چندین و چند سدۀ است.
 
اکنون داریم باوری خردمندانه می‌ یابیم 
که
 زنان و مردان دو بال هستی اجتماعی هستند. 
طبیعت نرماهنگ زنانه – مادرانه، گرایش صلح خواهانه و خردمندانۀ زنانه 
سال به سال جای بیشتری در ایران برای خود می‌ گشاید. 
خشونت و جنگ طلبی و خودبرتر بینی مردانه 
به همان اندازه دارد واپس می نشیند. 
کی باشد که تعادلی هستی ساز برقرار شود. 
 
۱
حضور روشن  زنان 
در 
خیزش‌ها و طرح خواسته ‌های نوین در ایران، 
نشان گذر از محوریت مردانۀ این کشور در چندین و چند سدۀ است.
 
یکی از دلایل فقر بینشی مهم مانی
گرفتاری او در تارهای عنکبوتی فرمالیسم معرفتی است:
 
مانی
در
سنت شعرای قرون وسطی 
در بهترین حالت
فقط و فقط 
قادر به دیدن ظاهر چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم ها ست.
 
فرمالیسم معرفتی 
(صورتگرایی در شناخت)
یکی از بدترین بیماری های بینشی در جهان ما 
و
یکی از منابع درآمد میلیاردی برای طبقه حاکمه از هر نوع ست.
 
۹۹ در صد اشعار شعرای ایران
به
توصیف اغراق آمیز عناصر فرمال معشوق 
اختصاص یافته اند:
روی و موی
چشم و ابروی
 رنگ و بوی
خط و خال
روش و رفتار
نشست و برخاست
و
غیره معشوق.
 
شاملو
با
مشاهده دختری سخنگو در صدا و سیمای طویله جماران
می گوید:
عجب دختر زشتی
 
شاملو
شاید 
اصلا
نداند
که
این دختر به اصطلاح زشت
لیسانس ادبیات فارسی دارد.
 
تعیین کننده برای شعرا
فرم چیزها ست
و
نه
محتوای آنها.
 
۲
حضور روشن  زنان 
در 
خیزش‌ها و طرح خواسته ‌های نوین در ایران، 
نشان گذر از محوریت مردانۀ این کشور در چندین و چند سدۀ است.
 
مانی
خیال می کند
که
زنان
بسان ایرانیان
جمع یکدست و یکپارچه و همگونی 
را
تشکیل می دهند.
 
همه چیز هستی
در
آیینه ذهن این جماعت
یکدست و یکپارچه و همگون است.

ستاره های آسمان
سکنه کشورها
ایرانیان
اعراب
ترکان
مردان
زنان
کودکان
و
پیران

فرمالیسم معرفتی
آدمیان
را
کور می کند.

اعضای خانواده ها
حتی
همگون و یکدست نیستند،
چه رسد به اعضای جامعه
چه رسد به کودکان، پیران، مردان و زنان.

هر فرد
چه زن و چه مرد
چه کودک و چه پیر
جایگاهی 
در
جامعه دارد:
زن می توان دهقان باشد، کارگر باشد، کلفت باشد،
زن
ضمنا
می تواند ارباب فئودال باشد،
کارخانه دار باشد،
کدبانو باشد،
شهبانو باشد،
جلاد باشد.
شکنجه گر باشد.
بازجو باشد.


اگر مانی شک داشت،
می تواند به ابوقریب بیاید 
و
به جلادی زنان ایمان بیاورد.

۳
حضور روشن  زنان 
در 
خیزش‌ها و طرح خواسته ‌های نوین در ایران، 
نشان گذر از محوریت مردانۀ این کشور در چندین و چند سدۀ است.
 
بخش مهمی از زنان در طویله جماران
طرفدار نظری و عملی
طبقه حاکمه مترجع
اند.
 
زنان
چه بسا
روشنتر از مردان
دوگانه شده اند:
بخشی از زنان 
جزو دار و دسته های ارشاد
اند.
 
از در و دیوار خانه های مردم
بالا می روند
تا
جشنی
را
به هم زنند.

زن انتزاعی و ماورای طبقاتی
در کره مریخ
حتی
یافت نمی شود.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر