۱۳۹۷ آبان ۲۶, شنبه

تفاوت عظیم میان اسم و ایسم (۴) (بخش آخر)


تحلیلی
از
 ملیحه سراب
 
خطای رایجی
در جامعه و شاید هم در جهان
جا افتاده
و
آن 
عبارت است 
از
گذاشتن علامت تساوی میان اسم و ایسم.
 
۱
در نتیجه
می توان 
غلط ترین ادعا
 را 
با   
نسبت دادن به شخصیت معروف چه بسا ناشناخته ای
به عنوان حقیقت به خلایق قالب کرد.
 
۲
از همین روانشناسی غالب
هر شیادی 
سوء استفاده می کند.
 
۳
هر ادعای مطلوب و مفید
در نهایت بی شرمی به شخصیتی نسبت داده می شود
تا
بهتر در رگ جامعه گرفتار در جهل تزریق شود.
 
۴
بهترین ترفند
بریدن اندیشه ای
از
مطلبی
و
تبلیغ اندیشه ایزوله ی چه بسا باطل
 با
سوء استفاده از اوتوریته معینی.
 
۵
ما
با 
توطئه گذاشتن علامت تساوی میان اسم و ایسم 
 سر و کار داریم.
 
اما
تفاوت میان اسم و ایسم
از
زمین تا آسمان
است.
 
۶
مثال:
تفاوت میان مارکس و مارکسیسم
از زمین تا آسمان است.

۷
مارکس فردی است.
شخصیتی است
با
بیوگرافی خاص خود.
 
با
نقاط قوت و ضعف خاص خود.
 
با
صعود و سقوط فکری خاص خود.
 
۸
هر نوشته و سخنی
از
مارکس
حتما 
نباید اعتبار مارکسیستی داشته باشد.
 
۹
هر نوشته و گفته و قطعه بریده شده از متون مارکس
را
  نمی توان و نباید
به عنوان
متن و فکری مارکسیستی
تصور کرد
و
به خورد خلایق داد.

۱۰
خیلی ها
در نهایت بی شعوری و بی شرمی
چرت و پرت هایی 
را
که
مارکس
تحت تب هذیان آور
نوشته است،
ترجمه می کنند
و
به عنوان مارکسیسم
به خورد خلایق می دهند.

۱۱
خیلی ها
ضمن خصومت با پرولتاریا و رسول پرولتاریا
جمله از سرتاپا غلط زیر
را
وسیعا منتشر می کنند و یا از منابر متنوع عرعر می کنند:
 
مذهب افیون توده است
و
به
مارکس نسبت می دهند.
 
۱۲
راست هم می نویسند و می عرعرند
که
این ادعا از مارکس است.

هر راستی اما حقیقی نیست.
 
راست نمودین
می تواند باطل بودین (ماهوی) هم باشد.

۱۳
نقل قول
(افوریسم)
زمانی معتبر است
که
جامع و مانع باشد
حاوی حقیقت عینی باشد.
یعنی
محک پراتیک (تجربه و آزمون و آزمایش)
صحت آن را اثبات کند.

۱۴
مارکس 
فقط
نگفته که مذهب افیون توده است.
مارکس گفته که مذهب دیالک تیک آه توده و افیون توده است.
ضمنا
در این رابطه کلی مسئله شکافی کرده است.

۱۵
علاوه بر این
مارکس 
اوتوریته مذهبی 
نیست
پیامبر و امام و فرشته آسمانی نیست،
تا
هر جمله ای از او وحی منزل تلقی شود.
 
مارکسیسم هم مذهب نیست.
 
۱۶
مارکس
و
هر اوتوریته و شخصیت دیگر
فرزند زمانه خویش است
 و
بضاعت فکری او در حد بضاعت زمانه او ست.
 
۱۷
به همین دلیل
نمی توان
 میان گفتار و آثار مارکس و مارکسیسم علامت تساوی گذاشت 
و
 به خودفریبی و عوامفریبی مبادرت ورزید.

۱۸
این در مورد هر شخصیتی صادق است.
مثلا
نمی توان میان هر جمله ای از شیمیستی و شیمی علامت تساوی گذاشت.
 
شیمی
علمی
 است
با
مفاهیم، مقولات، قوانین، احکام و تئوری های خاص خود.
 
شیمی 
ربط تعیین کننده ای به شیمیست ندارد.
اگرچه شیمیست در تدوین و توسعه مفاهیم و مقولات و احکام شیمی
خدمات ارزنده کرده است.
 
۱۹
مارکسیسم
 علم و ایده ئولوژی همزمان 
است.

۲۰
خطای خطیری است،
اگر
کسی میان سخنان و آثار مارکس و مارکسیسم
علامت تساوی بگذارد.

مارکسیسم
سیستمی متشکل از مفاهیم و مقولات و احکام و تئوری ها و قوانین خاص خویش است.

۲۱
این در مورد لنین و لنینیسم
هم
صادق است.

۲۲
وحی منزل تلقی کردن هر اندیشه لنین
نشانه نادانی است،
اگر نشانه عوامفریبی و تبهکاری نباشد.

۲۳
مارکسیسم ـ لنیینسم
مذهب نیست.

۲۴
سیستم به اتمام رسیده و بسته نیست.
 
۲۵
افکار و آثار کلاسیک ها و هر کس دیگر
باید
توسعه داده شوند.
 
توسط فلاسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
 توسعه
هم
داده شده اند و داده خواهند شد.

پایان
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر