۱۳۹۷ آبان ۲۴, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۲۱)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

ایده ئولوژی 
ادامه


۶۲
·    ریشه دوانی تاریخی مفاهیم بنیادی جامعه شناسی بورژوایی معاصر را و. میل در مثال های متعدد در سال ۱۹۶۳ اثبات کرده است.

۶۳
·    اشتراط (مشروطیت) اجتماعی متدئولوژی به اصطلاح، بی طرف و خنثای جامعه شناسی پوزیتیویستی در بحث های جاری در سال های اخیر توسط آدورنو  (۱۹۵۷) و هابرمس (۱۹۶۳، ۱۹۶۷) روشن شده است.

۶۴
·    در سال های اخیر جامعه شناسان غیرمارکسیستی متعددی مثال هایی در زمینه ایده ئولوژیت طرح بندی های تئوریکی بیشماری ذکر کرده اند که اکثریت شان به جامعه شناسان بورژوایی تعلق دارند که مبلغان سینه چاک عاری از ایده ئولوژی بودن و عاری از ارزش بودن اند.

۶۵

تالکوت پارسونس
(۱۹۰۲ ـ ۱۹۷۹)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس (۱۹۴۵ ـ ۱۹۶۰)
تئوری های او:
تئوری عمل وولونتاریستی (اراده گرایی)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون، شرایط انسانی

·    به عنوان مثال تجزیه و تحلیل افکار اساسی مطروحه در سیستمتئوری و عملتئوری پارسونس به مثابه بازتاب شرایط و مکانیسم های سرمایه داری انحصاری توسط برگمن در سال ۱۹۶۷ صورت گرفته است.

۶۶
·    در جمعبندی می توان گفت که فرضیه عاری از ارزش بودن در علوم اجتماعی، خود علنا بازتاب ایده ئولوژیکی گذار کاپیتالیسم به مرحله امپریالیستی اش از سویی و بازتاب آشکارتر گشتن موضع تاریخی دفاعی ایده ئولوژی بورژوایی در مقابل سوسیالیسم است. 

۶۷
·    چون «ارزش های» جامعه بورژوایی در رویارویی آشکار با ایده ئولوژی سوسیالیستی، دیگر نمی توانند توده های خلق را به سیستم امپریالیستی پیوند زنند، حمله هرچه بیشتر به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد.
·    یعنی با راندن ارزش ها به عالم عرفان، ایمان و ایراسیونالیته (ضدعقلیت) صورت می گیرد.

۶۸
·    همزمان کسب و کار جامعه شناسی بورژوایی تدارک و پی ریزی شالوده های لازم برای سیستم حاکمیت امپریالیستی با ظاهری از عینیت و و بی طرفی علمی است.

۶۹
·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی در مقابل آن، به بنیان اجتماعی و طبقاتی خود وقوف دارد و خود را جزئی از ایده ئولوژی مارکسیستی می داند.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر