۱۳۹۷ آبان ۳۰, چهارشنبه

تأملی در تأملات ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ (ﻣﺎﻧﻰ) (۱۹)



ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ
(ﻣﺎﻧﻰ)
(۱۳۳۰)
شاعر، نویسنده و پژوهشگر
انقلاب در برابر انقلاب!
منبع:
رادیو مانی
 
تحلیلی
از
یدالله سلطانپور
 
۱
اما اکنون در حال انقلابی برای خود هستیم.
 
ایرانیان
از دید مانی
۴۰ سال
پس از خودزنی و خریت،
ناگهان
به هوش آمده اند
و
اکنون
دوشادوش مانی
مشغول انقلاب اند.
 
دلیل این اعجاز
چیست؟
 
۲
دیگر سعادت اخروی نه تنها برای بسیارانی بی معنا ست
بل که محور زندگی برای آنان سعادت این‌ جهانی است.
 
دلیل گذار از خریت و خودزنی به انقلاب
تجدید نظر
در
باور
است:
 
الف
ایرانیان به این دلیل قوی دست به خودزنی زده بودند که خیال می کردند،
سعادت در دنیای دیگر است.
 
بنا بر این تئوری مانی
باور به سعادت در عقبی
علت اصلی خریت و خودزنی بوده است.

ب
تجدید نظر در این باور
یعنی
دیدن سعادت در دنیا
علت اصلی انقلابیگری است.
 
۳
نیروی محرکه جامعه و یا تاریخ
باور به سعادت در این دنیا ست.
 
شعور
تعیین کننده ی وجود است.
 
این
باور مانی
به معنی وارونه بینی جامعه و جهان است:
به معنی داشتن جهان بینی ایدئالیستی است.

جهان بینی مانی = جهان بینی اجامر جماران
 
چون
هر دو طرفدار ایدئالیسم اند.

هر دو
روح 
را 
تعیین کننده ماده 
و
 یا 
شعور
 (باور) 
را 
تعیین کننده وجود می دانند.

ما
با دو نوع ایدئالیسم سر و کار داریم:

الف
ایدئالیسم ذهنی
که
اسقف برکلی و احتمالا مانی نمایندگی می کنند.

ب
ایدئالیسم عینی
که
اجامر جماران و افلاطون و هگل و کلیسای کاتولیک نمایندگی می کنند.

۴
دلیل این تجدید نظر در باور توسط ایرانیان
رسیدن به این نظر است
که
حق با عمر خیام
بوده است.

دلیل خریت و خودزنی ۴۰ ساله ایرانیان
بی خبری از بینش خیام بوده است.

بینش انقلابی خیام
در قاموس مانی
اما
از چه قرار است؟

۵
دریافته ایم که خیام درست می اندیشیده:
کس نامد از آن جهان که پرسم من از او
احوال مسافران دنیا چون شد؟

معنی تحت اللفظی:
کسی از عقبی برنگشته تا از او بپرسیم:
«حال و احوال مرده ها از چه قرار است.»
 
لکوموتیو انقلاب ایرانیان
همین است.
 
این
اما
چیست؟
 
۶
دریافته ایم که خیام درست می اندیشیده:
کس نامد از آن جهان که پرسم من از او
احوال مسافران دنیا چون شد؟

این چیزی جز شک و تردید در بود و نبود عقبی
نیست.
 
سؤال
از
مانی
این است
که
معیار عینی و ذهنی
برای تمیز کژاندیشی از درست اندیشی
چیست؟

از کی تا حالا
شک و تردید
به مقام معیاری مطمئن جهت تمیز درست اندیشی از کژاندیشی
 ارتقا داده شده است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر