۱۳۹۷ آبان ۳۰, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۲۷)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


ایندیویدیوم
 (فرد)

۹
·    فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی، امروزه ایندیویدیوم (فرد) بشری را به طرز ایدئالیستی تفسیر می کند.
·    بنیان های اقتصادی و طبقاتی تاریخی ـ مشخص توسعه ایندیویدوئال (فردی) آن را مورد بی اعتنایی قرار می دهد و ایندیویدیوم و جامعه را به طرز متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) در مقابل هم قرار می دهد.

۱۰
·    با ادعای نمایندگی «آزادی و یکبارگی» ایندیویدیوم، هر فرد از اعضای جامعه، مثلا به مثابه «موجود عقلی محض» در نظر گرفته می شود، که در هسته اش به واسطه «غرایز» ایراسیونال (ضد عقلی) و همیشه همان و یا به مثابه تصویر زمینی ایده الهی تعیین می شود.

۱۱
·    ایندیویدیوم (فرد) بشری در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مدرن بورژوایی به مثابه موجودی غیرتاریخی، انتزاعی نمودار می گردد که به واسطه تعین ها و روابط فکری و یا روانی تعیین و مشخص می شود.

۱۲

·    توسعه ایندیویدیوم در قاموس دورکهایم و دیگر جامعه شناسان بورژوایی از قبیل فون ویزه، کونیگ و ریسمن عمدتا به مثابه روند انطباق اجتماعی فردی، درونی سازی هنجارها و ارزش های پیشاپیش عرضه شده، یعنی هنجاها و ارزش های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ئی که به واسطه جامعه کاپیتالیستی در خانواده، کارخانه و فرم های مختلف حیات جامعه توسعه داده شده اند، فهمیده می شود.

۱۳
·    فونکسیون اجتماعی این تئوری های مربوط به ایندیویدیوم، قبل از همه عبارت است از فراخوان تک تک افراد به انطباق اجتماعی دادن خود با سرمایه داری انحصاری ـ دولتی از سویی و اقداماتی برای «انتگراسیون مطلوب» (همپیوندسازی اوپتیمال) تک تک افراد از سوی دیگر.

۱۴

·    به همان سان که به عنوان مثال، موره نو در زمان خود تأسیس «وزارتخانه ای برای روابط میانانسانی» را توصیه کرده بود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر