۱۳۹۷ آبان ۲۴, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۵)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر

برای روشنگری
 آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!

۱
چو عزمش برآهیخت شمشیر بیم
به معجز میان قمر زد دو نیم

معنی تحت اللفظی:
وقتی پیامبر اسلام عزم کشیدن شمشیر بیم کرد،
معجزه ای صورت گرفت و کره ماه دو شقه شد.

ما
در این بیت شعر سعدی
با
دگم موسوم به «مشیت الهی»
آشنا می شویم.

بدین طریق
جبر عینی هستی
انکار می شود:
کره ماه به اشاره انگشت رسول الله دو شقه می شود.
شقه ای به شرق می رود و شقه دیگر به غرب.

الله
و
رسول الله
می توانند قوانین عینی هستی
را
از کار اندازند.

بعضی ها
چنان
به این خرافه باور دارند
که
خیال می کنند که فضانوردان امریکایی
به
بقایای این دو شقه شدن کره ماه
برخورده اند.

این به معنی انکار دترمینیسم خارائین هستی است.

این اوج آنارشیسم در مقیاسی کوچک است.

سؤال

چون اعجاز پیامبر بنا بر مشیت الهی روی می دهد،
می توان گفت که سعدی
 دیالک تیک ج و الف
 را
با
جزم «مشیت الهی»
جایگزین می سازد.

جواب

چون اعجاز پیامبر بنا بر مشیت الهی روی می دهد،
می توان گفت که سعدی
 دیالک تیک جبر و اختیار
 را
با
جزم «مشیت الهی»
جایگزین می سازد.


سعدی
قرن ها پس از هجرت
  نباید خرافات مذهبی
را
 مو به مو تکرار کند.

گذشته و میراث آن باید از سکوی حال، بر اساس معارف و دستاوردهای علمی و تجربی نوین
مورد حلاجی، تجزیه و تحلیل و ترکیب قرار گیرد.

این مهمترین وظیفه خردمندان و اندیشمندان است،
که
 سعدی بدون کوچکترین تردید یکی از آنها بوده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر