۱۳۹۷ آذر ۵, دوشنبه

مدل (۴)

 
  پروفسور دکتر کلاوس دیتر ووست نک
برگردان
شین میم شین

۲۰
·    مدل ضمنا باید به لحاظ مشخصات، حتی الامکان شبیه اصل (اوریجینال) باشد.
·    مشخصاتی که موضوع خاص استفاده از مدل توسط سوبژکت اند و با هدف و وظیفه مدل سازی (شناخت، مقادیر و معاییر مطلوب سازی، امکان جایگزینی و غیره) مطابقت دارند.

۲۱
·    شرایط فوق الذکر مربوط به مدل، با یکدیگر کم و بیش تضاد دارند.
·    آن سان که در روند مدل سازی (قبل از همه در روند انتخاب سوبسترات (محتوا، جوهر) مدل) مسئله مطلوب سازی (اوپتیماسیون) پیش می آید.

۲۲
·    به عنوان مثال با مدل های فنی که به لحاظ اندازه خیلی کوچک تر از اصل (اوریجینال) هستند، هر چه مدل کوچکتر و ساده تر باشد، یعنی هزینه لازم برای حلاجی آزمایشی آن کمتر باشد، به همان اندازه بیشتر به لحاظ اقتصادی مفید خواهد بود.

۲۳
·    از سوی دیگر هر چه مدل کوچکتر و ساده تر باشد، قوت تبیینی (اطلاعاتی) مدل و دقت و انتقال پذیری اطلاعات راجع به اصل (اوریجینال) که باید با توجه به مدل کسب شوند، بر باد می روند.

۲۴
·    با توجه به اینکه مدل هم حاوی مشخصات یکسان با اصل  و هم حاوی اختلافاتی (فرق هایی) با اصل است، معارف (شناخت های) حاصله در آزمایش مدلی باید با رجوع مجدد  به اصل جهت عمل مستقیم سوبژکت به محک زده شوند و تصدیق شوند.

۲۵
·    آزمایشات حیوانی در جراحی به عنوان مدل برای انسان به مثابه اصل (اوریجینال) به خدمت گرفته می شوند تا معارف لازمه کسب شوند و خطر برای انسان ها عمدتا کاهش یابد.

۲۶
·    نتایج حاصله از مدل حیوانی اما نهایتا باید در آزمایشات کلینیکی از خود انسان ها مورد امتحان قرار گیرند (به محک زده شوند)، تکمیل شوند و توسعه بیشتر داده شوند.
·    برای اینکه میان فیزیولوژی حیوان و انسان تفاوت های کیفی وجود دارند.
·    این بدان معنی است که سوبسترات (محتوا، جوهر) مدلی «حیوان» برای روند های ارگانیکی خاص انسانی  فقط به اندازه محدودی مناسب است. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر