۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۲۸)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


ایندیویدیوم
 (فرد)


ایندیویدیوم (فرد)
 در
فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

۱
·    فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی در درک ماتریالیستی و دیالک تیکی اش از ایندیویدیوم (فرد) بشری بر آن است که تعیین کننده حیات و توسعه افراد منفرد و شعور (روح) و رفتار آنها شیوه تولید معین نعمات مادی و روابط جامعه ای اجتماعی، سیاسی، ایده ئولوژیکی و فرهنگی تاریخی ـ مشخص مشروط کننده ی آن (شیوه تولید معین نعمات مادی)  است.   

۲
·    هر ایندیویدیوم (فرد) به مثابه «آنسامبلی (ارکستری) از مناسبات جامعه ای»،  قبل از همه، در روند مادی حیات، در کردوکار تولیدی اش بر بنیان مناسبات تولیدی معین موجود و در کردوکار عملی و فکری در حیات سیاسی و فرهنگی اش توسعه می یابد و تشکیل شخصیتش صورت می گیرد.

۳
·    ایندیویدوئالیته (فردیت) هر ایندیویدیوم (فرد)، یعنی  مشخصات و خصایص شاخص خاص فقط او، طرز تفکر و  رفتار فردی او و غنای حیات فکری او، فقط به مثابه وحدت مشخصات و خصایص جامعه ای منفرد، خاص و عام  قابل فهم است.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام

۴
·    هر ایندیویدیوم (فرد) همیشه متعلق به جامعه معینی و در جامعه معین مورنظر، متعلق به یکی از طبقات معین جامعه است.

۵
·    تعیین کننده ی ایندیویدوئالیته (فردیت) هر ایندیویدیوم (فرد)، جایگاه و موقعیت اجتماعی عینی او ست.

۶
·    برای اولین بار، فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی است که می تواند بر بنیان تئوریکی و متدئولوژیکی، تصور مستدل علمی ئی از شکوفایی و کردوکار قوای ماهوی ایندیویدیوم (فرد) بشری در تأثیر متقابل اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) با شرایط حیات جامعه ای توسعه دهد و مبانی (بنیان ها و شالوده های) تئوریکی لازم برای وحدت و مطابقت ایندیویدیوم (فرد) و جامعه تدوین کند.
·    به همان سان که در سوسیالیسم رئالیزه گشته است. (جامه عمل پوشیده است، واقعیت یافته است.)

·    مراجعه کنید به سوسیالیسم

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر