۱۳۹۷ آذر ۵, دوشنبه

تأملی در تأملات ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ (ﻣﺎﻧﻰ) (۲۲)

ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ
(ﻣﺎﻧﻰ)
(۱۳۳۰)
شاعر، نویسنده و پژوهشگر
انقلاب در برابر انقلاب!
منبع:
رادیو مانی
 
تحلیلی
از
یدالله سلطانپور
 
۱
نکته‌ ای که نگاه ما را به خود متوجه می کند 
گرایش درآمیزی گوهر بسامان فرهنگ کهن ایرانی با گوهر و فرهنگ بسامان جهان مدرن بیرون از ایران است.
 
مانی
آدمی
را
به یاد سطل ننه ات طلب ها می اندازد.
 
مفاهیم مانی
ماهیتا
همان مفاهیم سطل ننه ات طلب ها ست.
 
تنها تفاوتی که میان مفاهیم مانی و مفاهیم سطل ننه ات طلب ها وجود دارد،
 این است
که
مانی
همان زباله مفهوم ها
را
در 
زر روق شعر و شور و شعار 
پیچیده است.

۲

نکته‌ ای که نگاه ما را به خود متوجه می کند 
گرایش درآمیزی گوهر بسامان فرهنگ کهن ایرانی با گوهر و فرهنگ بسامان جهان مدرن بیرون از ایران است.
 
  گوهر بسامان فرهنگ کهن ایرانی
چیست؟
 
من ـ زور مانی
آیا
من ـ شور کوروش بزرگ باجگیر است؟
 
چرا
مانی
لقمه اندیشه 
را
مستقیما
در دهان باز مشتریان خود نمی نهد؟
 
فلسفه دور سر خود گرداندن لقمه اندیشه کپک زده
قبل از گذاشتنش در دهان مشتری
توسط مانی
چیست؟
 
۳
نکته‌ ای که نگاه ما را به خود متوجه می کند 
گرایش درآمیزی گوهر بسامان فرهنگ کهن ایرانی با گوهر و فرهنگ بسامان جهان مدرن بیرون از ایران است.
 
   گوهر و فرهنگ بسامان جهان مدرن بیرون از ایران 
 چیست؟
 
وقتی از زر ورق مانوی سخن می رود،
منظور همین است:
گرایش جدید ایرانیان =  گوهر بسامان فرهنگ کهن ایرانی + گوهر و فرهنگ بسامان انیرانی
 
این بندبازی مانی
به چه معنی و به چه نیت است؟
 
گوهر فرهنگ کهن ایرانی وقتی با گوهر و فرهنگ انیرانی قاطی می شوند، 
گرایش جدید ایرانیان جدید
تشکیل می یابد.
 
این اعجاز مانوی
ضمنا
بدان معنی است که فرهنگ کهن ایرانی با فرهنگ مدرن انیرانی
مخلوط می شود
تا
نسخه رهایش نهایی
تهیه شود.
 
این
علاوه بر این
بدان معنی است
که
فرهنگ کهن ایرانی 
شالوده فرهنگ مدرن انیرانی است.
 
تواضع
توانگر کند فرد را
 
چی بوده ایم و نمی دانیم.
جهان مدیون ما ست و ما در حسرت یک کاسه ماست بسر می بریم.
 
دهاتی ها در دیار ما افغانی ها
بر آن بودند که غربی ها هر چه دارند،
از 
قرآن کریم
استخراج کرده اند.
 
چه قرابتی!
 
مانی
هم
اندک اندک
خیال می کند 
که
گوهر و فرهنگ مدرن غربی
کپیه گوهر فرهنگ کهن ایرانی است.
 
البته
نه
مانی
معنی فرهنگ
را
می داند
و
نه
سطل ننه ات طلب های عاشق عیران اعلی
می توانند بدانند.
 
۴
 این دو گوهر 
 هردو 
با
 اسلام، استبداد، پدرسالاری، مرد سالاری، پیرسالاری، خود را«قوم برگزیده» پنداشتن 
در 
ناسازگاری و ستیزند.
 
مانی
معلوم نیست
که
به چه دلیل و سند و مدرکی
چنین جفنگیاتی
را
سرهم بندی می کند.
 
ما
بهتر است 
که
تک تک این چیزهای مورد نظر مانی
را
مورد بحث قرار دهیم
تا
ببینیم
مانی 
تا چه حدی معاصر است
و
چقدر حق به جانب است.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر