۱۳۹۷ آبان ۲۴, پنجشنبه

محیط پیرامون


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
  
۱
·      محیط پیرامون هر سیستم مادی عبارت است از مجموعه همه سیستم های مغایر با آن که بر آن تأثیر می گذارند و یا تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

۲
·      تأثیر هر سیستم بر محیط و یا تأثیر محیط هر سیستم  بر این سیستم، بدون تأثیر متقابل همزمان محیط بر سیستم و  سیستم بر محیط تنها می تواند یک حالت سرحدی و یا مرزی باشد و لذا تنها تحت شرایط معینی می تواند بطور تقریبی تحقق یابد.

۳
·      ببرکت این معارف سیستمتئوری آموزش ماتریالیسم دیالک تیکی، تأثیر متقابل عمومی مورد تأیید و تدقیق قرار می گیرد.

۴
·      در تاریخ فلسفه رابطه سیستم و محیط پیرامون قبل از همه در تئوری محیط زیست مورد بحث قرار می گیرد.

۵
·      برای ماتریالیست های فرانسوی و انگلیسی در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی مسئله عبارت از این بود که آیا انسان بوسیله محیط پیرامون خویش تعیین می شود؟
·      و اگر چنین است تا چه میزانی؟

۶

·      منظور آنها از محیط پیرامون در وهله اول عبارت بود ازمحیط طبیعی، محیط جغرافیائی
·      (مونتسکیو)

۷

·      اما بعدها درطی اشاعه معنوی انقلاب فرانسه محیط پیرامون در وهله اول به معنی محیط اجتماعی تلقی شد (هولباخ، هلوه تیوس) و محیط اجتماعی منبع کلیه مشخصات و اعمال انسانی قلمداد شد.

۸
·      امروزه حلاجی منظم (سیستماتیک) دیالک تیک سیستم و محیط پیرامون هم برای علوم طبیعی و هم برای علوم اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

۹
مثال 

·      در تئوری آزمایشگاهی و امثالهم مسئله عمده عبارت است از اینکه چگونه می توان سیستمی را (برای بررسی روندهای داخلی اش) نسبت به تأثیرات محیط پیرامون ایزوله کرد.

۱۰
·      دیالک تیک سیستم و محیط پیرامون برای علوم بیولوژیکی نیز اهمیت چشمگیری کسب کرده است.

۱۱
·      در پرتو این دیالک تیک می توان تطبیق ارگانیسم را بمثابه توانائی ئی توضیح داد که ارگانیسم ببرکت آن، تأثیرات نا مناسب محیط را چنان در اختیار می گیرد و مورد حلاجی قرار می دهد که سازمان داخلی سیستم مختل نمی شود و صدمه نمی بیند.

۱۲
·      سیبرنتیک امکان تدقیق مفهوم محیط پیرامون را فراهم آورده است.

۱۳
·      محیط (U) هر سیستم (S) عبارت است از مجموعه همه سیستم های (Ul, U2 ..., Un) که حداقل یک عنصر دارند که آوت پوت آن همزمان اینپوت عنصری از سیستم (S) است و یا حداقل یک عنصر دارند که اینپوت آن آوت پوت یک عنصر از سیستم (S) است.

۱۴
·      به عبارت دیگر هر سیستم تنها زمانی می تواند بمثابه محیط سیستم دیگر تلقی شود که میان آندو سیستم پیوندی وجود داشته باشد.

۱۵
·      این بدان معنی است که فقط سیستم های باز، حاوی محیط پیرامون اند و برای سیستم های بسته، مفهوم محیط پیرامون،  محلی از اعراب ندارد.

·      (بمب به عنوان مثال، سیستم بسته ای است. مترجم)

۱۶
·      آوت پوت های وارده از محیط پیرامون بر سیستم اغلب خصلت اختلالات وارده بر سیستم را دارند.

۱۷
·      از صفات مشخصه سیستم های پرثبات سیبرنتیکی، توانائی آنها در حفظ سیستم علیرغم چنین اختلالات وارده است.

۱۸
·      مفهوم محیط پیرامون همانند مفهوم سیستم نسبی است.

۱۹
·      کلیه عناصر و پیوندهای موجود میان عناصر محیط طبیعی واقعی هر سیستم واقعا موجود جزو محیط پیرامون آن (بمعنای فوق الذکر) محسوب نمی شوند.

۲۰
·      به محیط هر سیستم مکانیکی (مثلا سیستم (منظومه) شمسی ما، که در آن فقط نیروی جاذبه و اجرام سماوی در نظر گرفته می شوند) نه تأثیرات الکترومغناطیسی و امثالهم تعلق پیدا می کنند و نه تأثیرات محیط طبیعی آن سیستم. 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر