۱۳۹۷ آبان ۲۹, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۸)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر

برای روشنگری
 آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!

۱
 تو اصل وجود آمدی از نخست
دگر هرچه موجود شد فرع تو ست.

معنی تحت اللفظی:
پیامبر اسلام
اصل وجود
است
و
مابقی چیزها
فرع او هستند.

 این ادعای سعدی
نمی تواند
ادعای بخردانه ای
باشد.

هستی مادی
لایتناهی
ازلی
و
ابدی
است.

پیامبر اسلام
چند صد سال قبل از تولد سعدی
زاده شده است.

در نتیجه
اصل قلمداد کردن او
نه
منطقی است و نه بخردانه.

سعدی
هم
می داند که یاوه می بافد.

به همین دلیل
قبلا
می گوید
که
پیامبر اسلام
قبل از حوا و آدم
وجود داشته است.

این ادعای سعدی
اما
نقض آیات صریح قرآن کریم است
که
حوا و ادم
را
نخستین انسان
محسوب می دارد.

۲
 تو اصل وجود آمدی از نخست
دگر هرچه موجود شد فرع تو ست.

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک الف و فرعی
را
به شکل دیالک تیک پیامبر اسلام و بقیه موجودات بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن اصلی (پیامبر) می داند
 و
ضمنا
 دیالک تیک ط و جامعه
 را
وارونه می سازد.

جواب

سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک اصلی و فرعی
را
به شکل دیالک تیک پیامبر اسلام و بقیه موجودات بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن اصلی (پیامبر) می داند
 و
ضمنا
 دیالک تیک طبیعت و جامعه
 را
وارونه می سازد.

۳
تو اصل وجود آمدی از نخست
دگر هرچه موجود شد فرع تو ست.

بدین طریق، انسان از طبیعت نشئت نمی گیرد،
 بلکه برعکس
طبیعت از یک انسان برگزیده ریشه و سرچشمه می گیرد.

چنین ادعائی فاقد هرگونه پایه تجربی، علمی، منطقی، واقعی و حتی تئولوژیکی (فقهی) است.

پیامبر اسلام
چرا و چگونه می تواند اصل تمام هستی باشد؟

چنین تعریف ها و تمجیدهای من در آوردی
به هیچ دردی نمی خورند
 و
هیچ گره اجتماعی و معرفتی را نمی گشایند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر