۱۴۰۱ خرداد ۳۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اوولوسیونیسم (ضد دیالک تیکی روولوسیونیسم (انقلابیگری)) (۱)


 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

 شین میم شین
 

۱

·      اوولوسیونیسم به آموزه متافیزیکی (غیردیالک تیکی) توسعه اطلاق می شود.

 

۲

·      اوولوسیونیسم، توسعه  را با اوولوسیون یکی می انگارد و مفهوم «اوولوسیون» را به معنی تغییرات کمی صرف، رشد کمی صرف کیفیت های از قبل آماده می داند.

 

۳

·      آموزه دیالک تیکی توسعه ـ اما ـ توسعه  را وحدتی از تغییرات کمی و کیفی، تدریجی و جهشی، پیوسته و گسسته، سیستم نگهدار و سیستم شکن، اوولوسیونی و روولوسیونی (انقلابی)  می داند.

 

۴

·      اگر یکی از دو فرم فوق الذکر توسعه را از هم جدا کنیم و به طور یکجانبه مطلق نمائیم، آنگاه آموزه توسعه ئی را به دست می آوریم که توسعه را یا به مثابه تغییر صرفا کمی، لاینقطع و پیوسته تصور می کند و یا به مثابه جهش های کیفی که به طور بی واسطه رخ می دهند.

 

۵

·      مورد اول این درک متافیزیکی توسعه را اوولوسیونیسم می نامند:

 

الف

·      اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تغییرات تدریجی کمی را عمده می کند.

 

ب

·      اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تداوم و یا پیوست را عمده می کند.

 

پ

·      اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تغییرات جهشی و گسست در روندهای توسعه  را انکار می کند.

 

ت

·      اوولوسیونیسم همه چیزها و پدیده ها را ازلی (از ازل موجود) تصور می کند که تحت شرایطی فقط به صورت نطفه ای و غیر قابل ادراک حسی وجود داشته اند.

 

پ

·      اوولوسیونیسم توسعه (تکامل) را در بزرگتر و یا کوچکتر شدن کیفیت های موجود خلاصه می کند و آن را روند رشد ساده می داند و بس.

 

ت

·      در چارچوب اوولوسیونیسم، نحوه تشکیل کیفیت های جدید، توسعه  ماده از نازل به عالی قابل درک نیست و یا باید برای توضیح آن، دست به دامن اصل ماورای طبیعی شد.

·      زیرا کیفیت ازلی که شکوفا می شود، بی آنکه تغییر کیفی پیدا کند، باید حاوی منشاء ماورای تجربی (ترانسندنتال) باشد، مثلا مخلوق خدا باشد.

 

ث

·      از این رو ست که اوولوسیونیسم، نتایج نهائی ایدئالیستی را ناگزیر در بطن خود دارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر